Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LundgrenR
#1404283
Hej!
Jag har en S80 2.5 ft 2010. Normalt är att jag på 1500 mil fyller på en liter olja. När jag kom hem förra helgen kom där upp fyll på olja. Jag kontrollera på stickan och den var på halv.Har förut aldrig fått upp detta. Men fyllde upp den .Har under veckan inte fått upp någon varning. Nu kör vi inte så långt i veckan så den hinner aldrig bli riktigt varm. Körde länge i dag och varning kom upp. Körde hem väntar 15 minuter oljan var på max. Start bilen inget meddelande. Körde sedan en test runda efter 20 minuter kom det upp fyll på olja. Stanna bilen startar den direkt kör ca 2 mil inget nytt meddelande. Vad tror ni fel på givare? Har någon haft samma problem? Vad gjorde ni? Har läst ut felkod men finns inga.
Rickard
av Rådlös
#1404296
Det normala är annars att byta olja och filter var 1500 mil i den bilen. Om du inte har gjort det så torde din oljeförbrukning vara ett resultat av ditt uteblivna underhåll.
av dannesk
#1404305
Rådlös skrev:Det normala är annars att byta olja och filter var 1500 mil i den bilen. Om du inte har gjort det så torde din oljeförbrukning vara ett resultat av ditt uteblivna underhåll.
Rekommenderade oljebytesbytesintervallet är 1500mil på den motorn oavsett om man kör E85 eller B95 men kan inte påstå att det skulle vara skadligt att köra längre om man endast kör B95 som på 2,5T som har 3000mil. Kortare bytesintervallet är pga E85 uppblandningen i oljan och jag tvivlar att detta är orsaken till varningen om oljepåfyllning. Han skriver att han normalt får fylla på 1liter olja på 1500mil vilket låter normalt, tror jag fick fylla på ca 0,5l på 1500mil på min gamla 2.5FT.

Låter snarare som något givarstrul då oljan är på max på stickan när nivån kontrollerats.
Användarvisningsbild
av peppepp
#1404317
Detta problem med att bilen varnar, de står ”låg oljenivå”.
Även jag har haft detta på min bil sen jag köpte den. Håller jag oljenivån mellan 3/4 och Max så varnar den aldrig.
Har snackat med volvomekaniker om detta som haft det på flertalet bilar men visste inte riktigt svar på varför, om givaren är söndrig eller om att den bara är extremt känslig. Finns även ett flertalet trådar om detta problem på forumet så det är rätt så vanligt förkommande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av LundgrenR
#1404349
Rådlös skrev: sön 27 sep 2020, 17:43 Det normala är annars att byta olja och filter var 1500 mil i den bilen. Om du inte har gjort det så torde din oljeförbrukning vara ett resultat av ditt uteblivna underhåll.
Bilen har gått 14 000 mil och service var 1500mil så bilen är inte misskött.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1404654
LundgrenR skrev: Bilen har gått 14 000 mil och service var 1500mil så bilen är inte misskött.
Men om du servat var 1500de mil kan du ju inte fyllt 1L olja per 1500mil? Vi en normal underhållsservice så byter man (förhoppningsvis) olja. Om du måste fylla 1L efter service så försöker dom nog blåsa dig på en 100-lapp varje gång :-D
av LundgrenR
#1404662
Jag kanske får förtydliga vad jag menar 1 liter olja mellan service som är 1500 mil. Det brukar behövas fyllas på efter ca 700 mil en halvliter olja. Kör vi inte med husvagnen så brukar det vara något lägre.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1404663
Har det här förvandlats till dom medvetna missförståndens tråd tro!? ;-)
För nog fattar ni väl att ts får fylla på en liter mellan servicearna??
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]