Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samma fråga igen fast denna gång om en V70 2.5 FT AUTOMAT 2012.

Hej. Är ute och letar bil. Har idag en V70 D2 Manuell 2011. Behoven har ändrats, pendlar knappt längre. Behöver en bil som mest ska köras i stadsmiljö och som är rymlig och bekväm. Hittade en V70 2.5 FT Automat 2012 (~18 000 mil).

Vad vet vi om den här motorn? Kostar den mycket att lämna inpå service? Har ni haft problem med den förut(är den känd för att jävlas) och behövs mycket service? Är det mindre bagageutrymmet något som ni stört er på och innebär gastanken en till faktor som kan gå sönder även om man inte tankar gas?
Den som ska köra bilen är inte särskilt bil intresserad och kommer inte vara noggrann och ”lyssna” på varje ljud motorn gör. Vill bara sitta i en bil utan att vara rädd för att den gula/röda lampan ska lysa när som helst. Jag vad säljaren på telefon om bilder på serviceboken och där står att olja och kamrem har bytts ut.
2.5FT har ingen gastank du tänker på AFV/Bi-fuel

Kamremmsbrott samma som diselmotorerna och topplock/ventiler som spökar. Med automat är den törstig speciellt stadskörning.

Växellådsoljan lär behöva bytas.
Svar till KalleJ:
Då måste det ha stått fel i annonsen för jag pratade med säljaren och han sa att den går på bensin och gas. Skickade bild till mig på det mindre Bagageutrymmet och det står t.o.m. Bi-Fuel på bilen
Nu har ju jag en S80 -09, men kan delge lite info iaf :-)

MIn S80 har nu gått 20k mil varav jag har kört 8k, bilen har aldrig körts på E85
Motormässigt inga som helst problem, service var 1500 mil, spolat lådan en gång samt bytt låskistor framdörrarna
18k mila servicen är viktig, då ska kamrem, drivremmar mm bytas, kolla att det verkligen är gjort samt att det finns skrivet i serviceboken.

Alltid lämnat in min på min lokala Bilabverkstad och köper olja, luft och kupéfilter, på annat ställe.

Byte olja, filter och kupéfilter tog dom 765:- för jobbet
Spolning vxllåda 8L, ink o-ringar och packningar 2822:-, pris för allt
Kamrem,aggrem,spännare 5816:- (18k servicen)pris för allt

Så, servicemässigt tycker jag det är såpass billigt att det inte är lönt göra det själv.

Jag kör mycket landsvägskörning och har faktiskt fått ner min till 0,78, blandad körning 0,98 -1,1
Senast redigerad av 1 peckapecan, redigerad totalt 0 gånger.
Zvolvo123 skrev: fre 18 sep 2020, 11:46 Svar till KalleJ:
Då måste det ha stått fel i annonsen för jag pratade med säljaren och han sa att den går på bensin och gas. Skickade bild till mig på det mindre Bagageutrymmet och det står t.o.m. Bi-Fuel på bilen
FT är bensin/E85
peckapecan skrev:Nu har ju jag en S80 -09, men kan delge lite info iaf :-)

MIn S80 har nu gått 20k mil varav jag har kört 8k, bilen har aldrig körts på E85
Motormässigt inga som helst problem, service var 1500 mil, spolat lådan en gång samt bytt låskistor framdörrarna
18k mila servicen är viktig, då ska kamrem, drivremmar mm bytas, kolla att det verkligen är gjort samt att det finns skrivet i serviceboken.

Alltid lämnat in min på min lokala Bilabverkstad och köper olja, luft och kupéfilter, på annat ställe.

Byte olja, filter och kupéfilter tog dom 765:- för jobbet
Spolning vxllåda 8L, ink o-ringar och packningar 2822:-, pris för allt
Kamrem,aggrem,spännare 5816:- (18k servicen)pris för allt

Så, servicemässigt tycker jag det är såpass billigt att det inte är lönt göra det själv.

Jag kör mycket landsvägskörning och har faktiskt fått ner min till 0,78, blandad körning 0,98 -1,1
Tusen tack!
peckapecan skrev:
Zvolvo123 skrev: fre 18 sep 2020, 11:46 Svar till KalleJ:
FT är bensin/E85
Ja det var förvirrande
UnleashFusion skrev:Säljaren har då enbart skrivit fel , Då sista 2.5FT(med Bensin/E85 kom till MY11) om jag minns rätt sen kom MY12 med sina Bensin/biogas

exempel: https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-14821301 -- men står det i bakluckan "AFV/Bi-fuel" så är det biogas och inte E85 om det inte står 2.5FT
Ja det var superkonstigt. Det står Bi-Fuel på baksidan av bilen.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]