Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ska montera hallogen xljus. På min gamla V70N fanns det ju fördraget kablage. Bara en kontakt en knapp som man satte i kupen sedan funkade allt. Nu har jag en V70 2.4d 2010 finns det något liknande eller är det kabeldragning, relaä mm som gäller. Har ju xenon så jag måste ju ha relä
av monza
dieselmagnus skrev: tis 08 sep 2020, 06:48 Ska montera hallogen xljus. På min gamla V70N fanns det ju fördraget kablage. Bara en kontakt en knapp som man satte i kupen sedan funkade allt. Nu har jag en V70 2.4d 2010 finns det något liknande eller är det kabeldragning, relaä mm som gäller. Har ju xenon så jag måste ju ha relä
Tyvärr måste du dra kablage genom motorutrymmet och in i kupén som man gjorde på en -73´s Ford Taunus. :bored:
Steffe3 skrev:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (08-)/2011
Fram till bild 31 är väl ok men sen... :-o
Användarvisningsbild
av ER
Finns ingen anledning att inte montera en brytare som styrs via CEM. Guld värd vid nederbörd eller dimma så man slipper ligga på halvljus trotts att det går med helljus utan extraljus, sen fyller man upp panelen med knappar dessutom så den blir lite trevligare. En fulkoppling vid strålkastaren kommer förr eller senare orsaka problem inte minst med strömtjuvar som har förmåga att med lite otur skava av kabel snarare än att tjyva ström/signal eller glappa i längden.
Man köper vad som kallas reparationstermin för CEM, det är exakt vad som sitter i ändan på styrsignalkabeln. Sen köper man ev. knapp om bilen är 08-12, det ligger i menyn på bilar med Sensus.
Har för mig det var stift 8 eller 9 i cem man kopplar in sig på och iom. att det är minustyrt så drar man plus från batteri till reläts stift 30 och sen vekare kabel från 30 till stift 85. 86 till CEM, 87 till extraljusen. Man drar in kabeln i gummitutan precis bakom CEM så man får gräva sig ner i torkardiket i motorrummet för att få igenom den, sen lägger man den enklast i diket tvärs över till batteribox och relä göms i hålet vid vänster strålkastare då där ryms ett större 200A iaf. på min 08:a.
Givetvis behövs utgången aktiveras antingen via Volvo eller vdash. Bilen skall väl ändå in på bältesåtgärden så där är luckan att ladda via Volvo utan att åka dit för enbart mjukvaran.
Du vill inte ha eller betala för järn eller elskrotet som ingår i nån form av originalsats då dom på inget sätt är anpassade för mera kraftfulla extraljus och kör du på standard 30/40A relän så ett relä per lykta oavsett ljuskälla, eller ett riktigt 100/200A variant med skruvpoler på 30 samt 87 för enkel fördelning av strömmen vidare via grova snören, då räcker det med ett relä oavsett om det är xenon eller LED av kraftigare modell.
MINST 6mm2 kabel till varje ljus och MINST 10mm2 från batteri till säkring som är dimensionerad efter kabelns maximala förmåga, inte vad du kommer förbruka+moms i ström på ljusen då det är kabeln som avsäkras inte lasten. Extra viktigt vid halogen som är beroende av hög spänning för att inte bli som billiga stearinljus då det redan från start är sämsta tänkbara variant. Behöver inte kosta allt för mycket, säg kanske 100-200kr för kabel och kabelskor, 250-500kr för relät100/200A, 300-400kr för fästet i sig då det skall vara stabilaste möjligt för då slipper man fulstagen i grillen som enbart är konsekvens av instabilt montage och knappt löser ens symptom, inte felet i sig och halogen vill sitta som berget om inte glödtråden skall vibrera sönder i förtid. Knapp kan hittas på skroten men man får kolla så man inte betalar fullpris på en begagnad.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]