Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver nog byta bromsbelägg bak på V70 T4 MY12 vad det lider. Har för mig att jag läst någonstans någon gång att det kunde krångla till det hela med den elektriska P-bromsen, vid bromsbyte bak.
Men det kanske gällde vid större ingrepp än att bara byta beläggen? Hoppas jag inte behöver byta skivor i alla fall.
Någon som kan reda ut begreppen??
Tyvärr handbromsen måste backas, men det är inte så svårt, har gjort det idag för första gången. Börja med att lossa bultarna (glidbultarna) till bromscylindern 13mm nyckel och håll imot med en 15mm nyckel vid gummibälgen. Lyft bort bromscylindern från okhållaren, vänd cylindern och använd en liten skruvmejselför att lossa spärren som håller fast kontakten till handbromsmotorn och tag bort kontakten. Anslut 2 kablar med flatstift på handbromsmotorn och använd ett vanligt 9v batteri till att backa motorn se till att den inte spänner handbromsen i så fall får du polvända batteriet. Backa handbromsen tills den tar stopp. Try ck tillbaka kolven. Montera nya beläggen och montera ihop igen. Vi bytte även skivor Första sidan tog nog 1.5 till 2 timmar främst för att vi inte kom på hur man lossade kontakten vi försökte lossa den medans cylindern satt fast. När vi tagit loss cylindern ggick det på 10 sek. Andra sidan tog ca en halv timme.
Lägger man dit nya belägg är vägen kort för parkeringsbromsen, så då händer inget. Men om man kör upprepade gånger med parkeringsbromsen för att "spänna upp" funktionen, då lagras en felkod.
apersson850 skrev: mån 07 sep 2020, 08:46 Lägger man dit nya belägg är vägen kort för parkeringsbromsen, så då händer inget. Men om man kör upprepade gånger med parkeringsbromsen för att "spänna upp" funktionen, då lagras en felkod.
Och hur löser man det? Är det ett felmeddelande som dyker upp i displayen sen då hela tiden, eller det bara lagras i "minnet"?
Kan det bli problem vid tex besiktning om det dyker upp då?
harabad skrev: mån 07 sep 2020, 08:57
apersson850 skrev: mån 07 sep 2020, 08:46 Lägger man dit nya belägg är vägen kort för parkeringsbromsen, så då händer inget. Men om man kör upprepade gånger med parkeringsbromsen för att "spänna upp" funktionen, då lagras en felkod.
Och hur löser man det? Är det ett felmeddelande som dyker upp i displayen sen då hela tiden, eller det bara lagras i "minnet"?
Kan det bli problem vid tex besiktning om det dyker upp då?
Jag fick felmeddelande eftersom ja glömde att sätta ihop kontakten till motorn.... Allt fungerade ändå och dagen efter va felmeddelandet borta.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]