Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
Har fått en felkod P00BC " luftflödeskrets "A" Massa eller volym område/ prestanda - luftflöde förlågt"

Någon som kan veta vad detta kan bero på ? Alla givare är bytta och motorn är trycktestad och inget lyftläckage.
Egr samt Dpf är bortprogramerat.

Motorn går i " försämrad motorprestanda " och de är sjukt störande. Har gjort allt jag kan komma på.

Så är det någon som kan ha en ide så är den hjärtligt välkommen.
av Millea
Vilken motor av D4:an har du? Den äldre 5 -cylindriga D5204T3 eller den nyare 4-cylindriga Vea-motorn?

Jag har själv en D5204T3 i min V70. Den har ny mjukvara och avstängd Egr sedan 4 år tillbaka. Går kanon bra nu.

Denna motor är känslig på laddtrycksgivaren i intercoolern i första hand, - som nummer 2 , så fick jag även byta laddtrycksgivaren som sitter i insuget.
Senaste åtgärden var att byta tryckomvandlaren som styr laddtrycket till turbon. Den läckte och gav inte vakuumklockan fullt vakuum och då stängde inte VNT:n på turbon , vilket gav sämre laddtryck. Även bromsservon blev försämrad på min bil med hårdare bromspedal än normalt.

Så har du felkoder som : Turbo för lågt laddtryck, turbo för högt laddtryck, egr- luftflödeskrets/ prestanda problem, turbin övervarvar eller liknande, så kan du ha samma fel som jag haft...

Jag är inte lika bekant med VEA motorn ännu.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]