Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Edit: kanske inte är dieselvärmaren, se senare inlägg.

Mitt första inlägg, och återigen om dieselvärmare. Har till och från under en tid läst igenom det mesta jag hittar, men inte hittat riktigt med mitt problem.

Kärran är som sagt en D3, gått ca 15' mil. Problemet började förra vintern redan, men bara ibland. Dieselvärmaren rök som attans vid kallstart i minusgrader. Kör dock mest på västkusten så det hände bara vid nån resa upp till Norrbotten.

I våras började den fick starta i tid och otid, även vid relativt varmt väder, och sedan nu i somras så startar den i princip alltid oavsett temperatur ute. Häromveckan vid 25C... Det märks ju endast när man kör sakta står still i köer, bolmar som värsta storrökaren under huven :(

Var in till "auktoriserad" verkstad för dieselvärmare i Göteborg tidigare i våras, "hittar inget fel"...

Vad Bilia ville ha för att felsöka vill jag helst glömma. Varit i kontakt med några andra verkstäder också, men de verkar inte vilja pilla med detta.

Att koppla ur den verkar inte rekommenderbart heller av de trådar jag läst. Men nu börjar det bli olidligt...luktar fotogen varje gång jag kör bilen och hamnar i långtsamgående trafik, om jag inte hinner slå om ventilationen.

Har stängt av autostart via menyerna, men eländet startar trots allt.

Vad göra? Nån som vet nån bra verkstad i Göteborgsregionen som kan detta med dieselvärmare.

I nödfall får jag väl helt sonika dra kontakten till den, det måste väl gå?

Vill bara kunna köra bilen utan att må illa.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 lappen69, redigerad totalt 0 gånger.
Nej, faktiskt inte då jag hade en dålig erfarenhet för många år sedan och lackade på den Mechanum-verkstaden. Nu är de ju fristående så rätt korkat av mig...

Jag är bara lite less, och vill bara få detta att fungera. Underbar bil i övrigt. Haft den sedan 5000 mil, men detta lägger sordin på körglädjen...

Kollade detta, men det var samma säkring dieselvärmaren som till nåt annat. Om jag inte kollade fel.?

EDIT: nej tusan du har rätt, det är säkring 10. Men var det att den var svår att komma åt, fast det låter ju märkligt? Skall kolla direkt imorgon! :)

Och då kan vi konstatera att det uppenbarligen inte är/var dieselvärmaren som ryker. Sambon är ute med kärran nu, och hon ringde och sade att nu ryker det ännu mer både bak och fram? Tidigare rök det bara från hjulhusen.

Värmaren kan väl inte starta utan säkring?!

Senast redigerad av 1 lappen69, redigerad totalt 0 gånger.
Varit ute och snurrat med den två gånger nu själv. Första gången strax efter sambon kom hem, ingen rök eller lukt. Sedan fick kärran stå några timmar, och jag var ut ikväll. Körde ett par mil, stannade halvvägs på tomgång, ingen rök. Men sedan nu när jag kom hem...ryker som attans, ur båda hjulhusen.

När man lyfter på huven verkar det komma någonstans från mellan torpedväggen och motorn.

Säkring 10 i c box fortfarande uttagen...

Filmade litet...

[youtube]
[/youtube]

[youtube]
[/youtube]
[youtube]
[/youtube]

Senast redigerad av 2 lappen69, redigerad totalt 0 gång.

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]