Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nyligen stött på problem med bilen där den ibland inte vill starta. Den har varit på felsökning hos märkesverkstad som säger att bränslepumpen till motorn (h) behöver bytas. Saftig summa på 10k som är tråkig att rättfärdiga på en såpass gammal bil.

Så jag har två frågor egentligen. Finns det något jag kan göra själv (enkelt)? Och kan problemet vara relaterat till någon enkel läcka eller liknande då jag alltid upplevt ett missljud från motorutrymmet när man stänger av bilen. Just nu startar inte bilen, utan den försöker få tändning på motorn men lyckas inte och ger sen upp. Det gör också att jag inte kan spela in missljudet. Men tänk att det låter som en tjutande "fis" när motorn stängs av. Ljudet kommer efter några sekunder från att motorn slår av, ibland nästan direkt och ibland efter 3-5sekunder. Det låter på riktigt som en fis...

Jag vet inte under vilka förhållanden jag lyckas få igång bilen men det verkar vara under varma dagar, men jag är väldigt osäker. Vet inte om det eventuellt byggs upp nåt tryck/vakuum som gör att motorn får tändning ibland men då spekulerar jag bara.

En tekniker sa att jag kunde knacka med hammare på några muttrar på pumpen (som sitter precis till höger på motorn) och då kan den ev. starta.. men jag har inte lyckats.

Känner någon igen problemet och kan komma med lite tips och råd? Vill helst inte bärga bilen igen och byta pumpen om det kanske är något enkelt man kan lösa själv. Ekonomin i dessa tider tillåter ingenting och jag vill inte behöva sälja den fina kärran :(

Tacksam för all hjälp! Ni är bäst
Dieselmotorer är ofta extra känsliga för luft i bränslesystemet. Vet att lite större motorer (traktor/ lastbil) ofta har en luftningspump som man pumpar för hand. Kolla med en verkstad om dom kan suga ur bränslesystemet på eventuell luft.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]