Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Hej! Som sagt nyss skaffat en V70 2012 och på väg hem tändes motor felkod lampan. Detta ska säljaren KVD ta på sig då det är ett dålt fel. Innan jag hann lämna på verkstan fick jag även meddelande om dålig laddning på batteri, när tändningen stängdes av.
På verkstan hitta dem några felkoder men den som inte slocknade var behov av att uppdatera mjukvaran. Så dem uppdaterade den och bad mig återkomma.

Allt var ok några dagar sen kom meddelande om batteri tillbaka. Dock så har jag kollat laddning i 12v ligger på drygt 14v hela tiden.
Känns som batteriet är kasst helt enkelt eller?
Kör tillbaka till verkstan igen, men det är svårt att få tid nu innan semestern.
av Rådlös
Jag tror du är på rätt spår. Ett dåligt batteri tar inte emot så mycket laddning även om generatorn och laddregulatorn "går på max". Det finns numera elektroniska batteritestare som mäter och talar om vad ett batteri går för.
av awelon
Tack! Fick ett tips av Peter här att AGM batterier är väldigt känsliga för att stå med dålig laddning och ett sådant satt i.

Har för mig att lågt batteri kan ge en rad andra konstiga felkoder dessutom 😬😅
Ta ur batteriet och ladda det. Därefter ska batteriet testas med en speciell testare som en verkstad har.

Vissa felkoder kan göra att styrenheter i bilen inte stänger av och fortsätter dra ström när bilen är avstängd. Då dras batteriet ur.
Kan även vara dålig jord i bilen. Prova att sätta svart startkabel på minuspoolen och fäst den andra i i chassit. Starta bilen och ta bort kabelklämman från chassiet. Om du då märker att varvtalet på motorn ändras kan detta vara felet. Dragkrok (om bilen har detta) kan också vara orsaken till batteriproblem, då det kan bildas sk tjuvström därifrån.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]