Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
Volvo v70 -2009 flexifuel 27000 mil , med service intervall 1000 mil . All service är gjord efter boken. Men nu till min undran när man via auktoriserad verkstad får oljebytet gjort , och man efter nån dag kollar stickan så var mängden bara på den nedre markeringen , blev orolig att den helt plötsligt börjat dra olja eller läckage dock syns det inget på garage golvet . När jag då fyllde på upp till övre strecket så höll den sig där till nästa service tillfälle . När verkstaden fyller på angiven mängd i motorn når det då inte längre än till det nedre strecket ? Vore kul att få ett svar då jag är sjukt petig med min volvo .
av Rådlös
Det finns ett nedre och ett övre streck. Oljenivån skall vara någonstans däremellan. Inte under och inte över. Om du vill för att känna dig extra säker och sova gott om natten, så gör det inget att fylla på en ½ liter om nivån är på den nedre nivån. Bara det inte blir för mycket. Alltså överskrider det övre strecket. Och samma sak med det undre strecket.
av frippe64
Lillolle skrev: lör 20 jun 2020, 12:32 Volvo v70 -2009 flexifuel 27000 mil , med service intervall 1000 mil . All service är gjord efter boken. Men nu till min undran när man via auktoriserad verkstad får oljebytet gjort , och man efter nån dag kollar stickan så var mängden bara på den nedre markeringen , blev orolig att den helt plötsligt börjat dra olja eller läckage dock syns det inget på garage golvet . När jag då fyllde på upp till övre strecket så höll den sig där till nästa service tillfälle . När verkstaden fyller på angiven mängd i motorn når det då inte längre än till det nedre strecket ? Vore kul att få ett svar då jag är sjukt petig med min volvo .
Mekanikern var väl lite snål med oljan när han fyllde.
av frippe64
jeg46 skrev: lör 20 jun 2020, 13:58 Ska väl vara 5.5 liter Castrol 0-30 olja enligt boken :-)
Nej, det ska vara 4,3 liter enligt boken, och 0,75 liter mellan min och max på stickan.
av Cox
Slashasen, som fyllde brydde sig väl inte dvs gav FN att kontrollera efter hen fyllt på

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]