Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tidigare så har motorn gått i felsäkert läge nån gång ibland, har räckt med att jag startade om så gick det bra att köra flera veckor igen. Igår hände detta 4-5 gånger inom loppet av 30 min och efter jag startat om varje gång det stod Antispinn service och Motorservice erfordras så gick den i felsäkert läge efter några minuter igen.. sist gången så tändes endast motorlampan och bilen gick gasa precis som vanligt och så höll det sig dom 8 milen jag hade kvar att köra.

Nu har jag läst ut felkoderna, jag vet inte riktigt vad dom betyder men kanske kan nån kunnig här inne säga lite mer..

P2263
P003A-16
P2263-73

Finns tilläggsinformation till P2263 som lyder följande
Motorns tillstånd när felet uppstår
Freeze frame fekoder: P2263
Beräknad belastning: 30,6%
Kylvätsketemperatur: 81 grader C
Insugsluft tryck: 1.53 bar
Motorvarv RPM: 1942,00 rpm
Fordonets hastighet 106km/h
Temp insugsluft: 15C
Luftflöde insug/massmätare: 50,00 g/s
Tid sedan motorstart: 1487 Sekunder
Bränsle tryck i common rail: 698,4 bar
Bränslenivå: 56,1 %
Antal varningar efter bristerna har tagits bort: 34
Tillryggalagd sträcka sedan bristerna har tagits bort: 2231 km
Barometertryck: 0,99 bar
Gaspedalen läge D: 25,1%
Gaspedalen läge E: 25,1%

Tacksam för svar..
Jag undersökte lite vakuumslangar och liknande och hittade nåt misstänksamt precis under det tjocka röret som sitter fast på insuget, där sitter några vakumslangar varav en av dom gick att ta av från plastnippeln väldigt lätt, den hade som svullit upp nästan, jag klippte av några centimeter och tryckte på slangen på nippeln igen och nu gick det trögare och kändes mer rätt, kört cirka 4 mil, inga felmeddelanden.. har ingen aning om det var det som var fel eller om det är nåt annat...

Jag har rensat ut alla felkoder också förstås..
Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]