Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tv80
Hej,
Har läst många av trådarna här gällande elfel på bagagelås i Volvo V70 bilar men ingen verkar ha exakt samma symptom som min bil.
När jag trycker på lås knappen på fjärren så låses allt utan bagaget. Torkare bak, reg belysning m.m. fungerar.
Det enda jag mer lägger märke till är att blinkersen ej blinkar till när man låser. Om jag låser upp så blinkar det till.
Kollade säkringen till bagagelås och den var trasig så bytte den och var sedan säker på att det skulle funka sen, men nej. :-(

Kan det vara kabelfel mellan lucka och bil som många andra haft problem med trots att allt annat fungerar?
Kan det vara själva låskistan?

Bilen är en V70 från 2011 utan automatisk öppning av lucka.

Mvh Tony
av Tv80
Har fortfarande inte löst felet. Trodde att det var låskistan men icke.
Är det någon som vet vad den grön/gula kabeln som går mellan bagagelåset och kontakten under innertaket är för något? I vanlig hus el brukar det ju vara jord men tror inte att det är det i detta fall.
Jag får inget motstånd när jag mäter mellan dessa två punkter på den grön/gula. Det får jag på allt annat och funderar på om det kan vara problemet.
Hur kan man testa om det är problemet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Den grön/gula kabeln är indikering av att låsmotorn i luckan kört hela vägen, så luckan är låst. Är den kabeln av får du ingen blink, för såvitt bilen kan se har låsningen inte fungerat. Frågan är om frånvaron av den signalen nu har eldat upp låsmotorn, om den har försökt låsa för länge. Men börja med att dra en parallell tråd löst i luften, så du byglar den gul/gröna mellan låset och pol 12 i kontaktdonet 74/602 i taket. Testa om det fungerar då.

I låset finns ytterligare två indikeringar. En för om luckan är stängd eller öppen, och en som används för motoriserad lucköppning.

Nej, regler för installationer i fastigheter och liknande har inga paralleller i bilvärlden. Den enda logik som finns där är ett numreringsschema, som en del följer till viss del. I en Volvo är 15 spänning när tändningen är till, 30 alltid spänningsförande och 31 är jord, för att ta några exempel. Ofta är en kabel som går till jord svart. I luckan är den svart/orange.

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]