Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jixz
Hej!
Jag har som sagt en V70 D4 modellår -13, tillverkad -12.
Bilen har rullat 26000 mil och har upplevt att den börjar slira mer med tiden. Det känns som att det endast är ettan och tvåan när jag kör manuell växling och inte alltid. När man kör helt automat får man ta det lite varsamt med gasen för den inte ska tokvarva känns det som, värre när den är kall vilket är normalt(?)
Min fråga är då om jag ska lämna denna till Volvo för byte eller kan man lika väl ta annan välkänd verkstad jag har tillgänglig som ej är Volvo aukt. för spolning av lådan?
Vet inte om Volvo spolar på sitt egna vid än som vanligt?
Man kan sen inte mer i nuläget mer än sitta och spekulera men tror ni det är ett större haveri på gång med denna symptom?
av Jixz
20FJan skrev: mån 11 maj 2020, 21:29 Är oljan någonsin bytt? Såklart kan vem som helst byta bara man fyller med rätt sort sedan och är noga att kolla nivån. Har du kollat nivån?
Hej.
Jag kan inte svara på det då jag inte har någon info om det i serviceboken. Bilen är tidigare ägd av volvotekniker i några år och tydligen varit jobbil på Volvo men det säger inte att oljan är bytt då det inte ingår i service. Provade höra av mig till tidigare ägare för ett tag sen men inget svar. Jag har inte kollat nivån, hur gör man det enklast? (Låter som en dum fråga)
av 20FJan
11 min in i filmen visar han principen och sedan gör han nivåkontroll. Bilen måste stå plant, man måste överfylla lådan lite. Sedan lossa nivåpluggen och låta överfyllningen rinna ut. Den ska vara varmkörd till 50-60 grader vid kontroll.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jixz skrev:Bilen har rullat 26000 mil och har upplevt att den börjar slira mer med tiden. Det känns som att det endast är ettan och tvåan när jag kör manuell växling och inte alltid. När man kör helt automat får man ta det lite varsamt med gasen för den inte ska tokvarva känns det som, värre när den är kall vilket är normalt(?)
Det är alltid svårt att veta hur någon annan upplever något, jämfört med hur man själv gör.

Med "slira" antar jag att du menar att lådan kör med momentomvandlaren öppen (alltså utan aktiv lockup). Det finns ingen lockup på ettans växel, men den växeln används ju bara några meter vid normal körning, innan tvåan läggs i.
När en ny växel läggs i är det nästan alltid utan lockup en kort stund. Man kan se att varvräknaren sjunker i två steg vid en växling, oftast inom en sekund. Först när växling sker, sen när omvandlaren låses.
Om du startar när motorn är kall går lådan utan låsning en stund. Hur länge beror på temperaturen. Är det mitt i sommaren märks det knappt. Är det några minusgrader kan det hålla i sig i fyra kilometer. Det är helt normalt.
Gasar man mycket (väldigt subjektivt, det här) ska varvtalet gå upp. Lådan växlar ner och/eller släpper momentomvandlarlåsningen för att öka dragkraften. Växlar du manuellt kan det förekomma att lådan kör mer med upplåst momentomvandlare. Det beror i så fall ofta på att du valt "fel" växel, alltså en som inte lådan skulle valt själv i det läget. Då kan den ibland klara sig bra ändå genom att växla ner hydrauliskt istället.

När min bil hade gått 26000 mil hade jag hunnit byta olja i växellådan två gånger.
av Jixz
Hej igen!
Jag har fixat tid 29/5 på verkstad som ska byta olja och filter i den till en början. Tänkte jag uppdaterar här om hur det går därefter ifall någon kan ha nytta av info!
av WictorA
Hej!
Vanligt fenomen på dessa att de börjar slira, har jobbat och jobbar med växellådor i över 10år. Dessa är en storsäljare (tyvärr) Filtret sitter inne i lådan och jag kan inte tro verkstaden plockar ner lådan, klyver den och byter filter.
Men helt rätt att börja med spolning, häll i lubegard också, jag skulle tagit ATF protectant och shudderfixx (brukar göra under för convertern (momentomvandlaren) om felet ligger där (troligtvis inte). finns på https://www.drivlina.se/lubegard. Det vi sett mest är ventilhuset som strular dock, då rekommenderar jag ändå lådbyte då risken är för dyr att bara byta ventilhus om detta inte skulle hjälpa.
Viktigt! Jag skulle nollat adaption på växellådan och låtit den adaptera på nytt efter oljebyte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Med slira, menar du då att det är någon broms eller koppling som inte låser ordentligt?
För folk i allmänhet brukar kalla det för att slira när momentomvandlaren jobbar.
av Jixz
Godmorgon, ursäkta sen återkoppling men mycket som lätt kommer imellan.
Nåväl! Bilen har fått ny olja och växlar bättre men inte helt perfekt enligt mig men mekanikern sa det inte var något ovanligt så man är kanske lite känslig där? Slirandet har försvunnit så det enda är själva växlingen jag tycker borde varit mjukare. Inget jag lär lägga någon vikt i tror jag men jag har utrymme då jag gav halva priset mot vad Volvo ville ha :)

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!