Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jimix
Hej.

Har i ett par år nu haft problem i min Volvo V70 D4 2015 med att någon avståndssensor inte fungerar.
När jag kört en stund, kan handla om ca 5 min ibland längre, meddelar bilen att radarn är blockerad och att jag skall kolla handboken som i detta fallet inte är till någon hjälp alls. Detta händer oavsett väder. Snö, regn, sol, mulet, torrt, kallt... you name it! Det finns inget som blockerar grillsensorn. Har även stoppat in en inspektionskamera och kollar på insidan av grillen. Rent och fint.
radarn_blockerad_handbok_01.jpg
radarn_blockerad_handbok_01.jpg (39.86 KiB) Visad 6866 gånger
Frågan är vilken av sensorerna som felar. Bilden i bilen visar fram i grillen där den ena sitter (se lånad bild).
Kollar jag med min Vida Dice får jag fram att det är den som sitter i vindrutan. Har sökt på forum om detta men inte hittat något matnyttigt, i alla fall ingen lösning på problemet.
Jag antar att dessa två sensorer är sammankopplade så fungerar inte den ena så funkar väl heller inte den andra.
Finns det något man kan kolla? Ärjade kontakter? Kabelbrott?
Är det den sensorn i vidrutan som kollar på långt håll och den i grillen på kort håll? Jag upplever att sensorn på kort håll fungerar ibland men det är om jag kommer riktigt riktigt nära en annan bil på ex. motorvägen.

Känns som att det måste finnas andra som haft detta problemet.

Vad tror ni experter?
Bilagor
Radarsensor vindruta Volvo v70 MY15.jpg
Radarsensor vindruta Volvo v70 MY15.jpg (14.36 KiB) Visad 6866 gånger
Radarsensor grill Volvo V70 MY15.jpg
Radarsensor grill Volvo V70 MY15.jpg (11.35 KiB) Visad 6866 gånger
Användarvisningsbild
av Jimix
Ja det kanske är så.
Kollade lite i rutan och det är klart att det är lite dammigt men inte direkt mycket.
Kan man montera bort den själv och rengöra den?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns fyra olika sensorer, för delvis olika ändamål.
Under vindrutan, framför spegeln, sitter en sensor som mäter glasets brytningsindex. Detta förändras om rutan blir våt. Den sensor styr vindrutetorkaren.
Under vindrutan sitter en laserscanner. Den består av två linser, en för sändaren och en för mottagaren. Denna scannar efter hårda, reflekterande ytor på någorlunda nära håller. Reflexer och nummerplåtar är sånt som den ser mycket bra. Andra hårda ytor ser den också med gott resultat, typ koffertluckor och garageväggar. Den används av City Safety, som kan bromsa bilen vid omedelbar risk för kollision i lägre hastighet.
Under vindrutan sitter en kamera. Den ser allting, med ungefär samma begränsningar som det mänskliga ögat i mörker. Beroende på årsmodell kan den se bilar, fotgängare och cyklister. Den används för kollisionsvarning och autobroms, samt för vingel- och trötthetsvarning.
I grillen, bakom en skyddsdom, sitter en radar. Den används för att detektera fordon på längre avstånd. Räckvidden är någonstans mellan 100 och 150 meter. Radarn utnyttjas för avståndsvarning, autobroms och adaptiv farthållare. Dess funktion kan förhindras av snöslask, stora insekter som kvaddat mot domen eller av felaktigt monterade extraljus.

Får man felmeddelandet Radar blockerad är det den i grillen som inte fungerar. Någon annan radar finns inte. Den bifogade bilden på sensorn bakom vindrutan har fel text. Om utsikten från bakom vindrutan är blockerad får man meddelandet Kamera blockerad.
Användarvisningsbild
av Jimix
Så gött med experter som har koll!
Är det vanligt att grillsensorn krånglar? Kan det vara ex. kontaktstycket som ärjat? Har inte kollat så noga. Antar att jag måste montera bort kofångaren för det? Man skall ju kunna plocka bort bara grillen men svårt att komma åt klipsen på insidan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bara varit med om att radarn krånglat när något blockerat sikten för den. Snö på radardomen, skyfall i luften eller liknande. Men jag har bara egen erfarenhet av två fordon, så det är inte mycket att bygga statistiken på.
av haz
Har detta fel på min XC70 2015 , Radar BLockerad, d.vs radarn i grillen, men det är intermittent, långa stunder fungerar adaptiv farthållare och allting som det ska och sedan kommer felmeddelandet upp helt random. Några tips ?
av berrabus
haz skrev:Har detta fel på min XC70 2015 , Radar BLockerad, d.vs radarn i grillen, men det är intermittent, långa stunder fungerar adaptiv farthållare och allting som det ska och sedan kommer felmeddelandet upp helt random. Några tips ?
Har du kollat om du har några felkoder och isåfall vilka?
Lägger farthållaren av när du får upp detta?
av haz
Ja farthållaren lägger av, nej inga speciella felkoder enligt verkstaden mer än att de konde se att den varit blockerad. FUnderar på om det kan ligga löv eller liknande mellan grill och radom?
Användarvisningsbild
av Jimix
Min farthållare lägger också av efter en stund med meddelandet: "Radar Blockerad, se handbok".
Mitt problem är att den adaptiva farthållaren inte fungerar alls. Eller jo, den fungerar men bara med kameran i vindrutan. Alltså bara på väldigt nära håll. Den radarn i grillen fram verkar inte fungerat alls i min ägo.
Är det vanligt att den främre i grillen bara går sönder? Går det laga den eller kan det vara någon form av kabelbrott till den?
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]