Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Staje
Ohoj
Läser lite gamla trådar om hur både V60 o V70 beter sig ostabilt med breda 16 tums vinterdäck. Jag har samma problem med min nyinköpta V70 R design AWD från 2011. Sitter 225 55 16 Michelin dubb på Volvo fälgar som troligtvis är 6,5-7" breda. Har jobbat på däckfirma några år som referens där jag provade många kombinationer, och det ser för det första helt befängt ut att montera ett så brett däck på en smal fälg, och jag ser verkligen inte fördelen med ett brett vinterdäck i någon avseende. Bilen har gått slingrigt och kränger våldsamt vid girar och det känns precis som att fälgarna kan vandra i sida i däcken vilket också de gör om jag gungar bilen i sida vid stillastående. Kör 2,7bar vilket borde vara tillräckligt, men min teori är att hjulen som sitter på inte får någon sidostabilitet och vandrar samt spårar i ojämnheter på vägen. Bilen är typad med 245 i 18 tum och jag antar att R design chassit är stumt i sig, förutsatt att alla bussningar är tip top. Har precis bytt främre i bakre länkarmarna på garanti med hjulkontroll på Volvo utan större skillnad. Min plan vidare är att montera 225 50 17 dubbfritt på 7,5" fälgar samt kolla över alla bussningar, P ändar, krängningshämmare osv. Har aldrig hört någon bekant med svenne-chassit som klagat på 16 tummarna men de är heller inte lika intresserade av bilar och hurvida de går att optimera. Icke R chassi har som jag förstår det mjukare upphängningar vilket borde vara mer förlåtande, men det kanske är tvärtom?

Tacksam för inspel och åsikter av det konkreta slaget
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det jag hade börjat att titta på är dom främre länkarmsbussningarns bak.

Detta är ett standard fel, att dom går sönder.

Och då kan bilen bli väldigt spårkänslig, och upplevas som vinglig.
av berrabus
Citerar TS "Har precis bytt främre i bakre länkarmarna på garanti med hjulkontroll på Volvo utan större skillnad.".
Tolkar det som att de redan är bytta annars är det klockren symptom för dessa.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
berrabus skrev: mån 02 mar 2020, 20:32 Citerar TS "Har precis bytt främre i bakre länkarmarna på garanti med hjulkontroll på Volvo utan större skillnad.".
Tolkar det som att de redan är bytta annars är det klockren symptom för dessa.
Ha ha, ja den raden missade jag.
:oops:

Sorry för det.
av Staje
Slet av framhjulen igår och ryckte lite i länkarmarna. Tyckte det verkade bra allting. Klämde i 3 bar fram och börser man från placebo och nysnön som föll igår tycker jag att den paddlar runt lite mindre på vägen. Ska vara med och granska P-ändarna vid besiktningen om en månad.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du rätt toe-inställning då? Antar att det blir viktigare ju bredare däck man har.
Toe-out på framhjulen ger skumma köregenskaper förutom att det sliter däcken på innerkanten..
av Staje
Inför bytet av de bakre bussningarna, sa mekanikern att de gör en fyrhjuls-kontroll på rutin efteråt. Fick dock inget papper på det.
Egentligen vill jag bara kolla om det är någon annan som har dålig erfarenhet med breda vinterdäck i kombination med hög profil på våra spåriga vägar. Jag börjar ana att jag dessutom har lite risiga P-ändar som också bidrar till den dåliga väghållningen. Ska vara lite onödigt intresserad på besiktningen nästa månad eftersom det är innanför garantitiden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Staje skrev: ons 04 mar 2020, 14:39 Slet av framhjulen igår och ryckte lite i länkarmarna. Tyckte det verkade bra allting. Klämde i 3 bar fram och börser man från placebo och nysnön som föll igår tycker jag att den paddlar runt lite mindre på vägen. Ska vara med och granska P-ändarna vid besiktningen om en månad.
Höja trycket kan absolut hjälpa. En aning för lågt tryck i däcken kombinerat med den mjuka gummiblandningen i vinterdäck ger gärna lite sladdrigt beteende.
av Staje
För att sy ihop denna tråd kan jag konstatera att min AWD inte mår bra av 16 tums hjul med breda däck. Har aldrig kört ett mer ostabilt modernt fordon utan att överdriva. Antisladden börjar jobba vid en moderat sväng i 100 kmh trots 3 bar i alla däck. Fick fullt godkänt på besiktning idag men när opus-farbrorn provocerade Volvon i sida på lyften såg jag vad jag hela tiden anat- Att hela bilen vandrar i sidled flera tum per axel i de breda däcken. Beroende på sidokrafter i olika riktningar genom en kurva, plus pendeleffekt finns nog ganska många kombinationer åt vilket håll min nya 2-tons vagn vill bege sig. Jag skrotar de små hjulen och klämmer på 17 tum nästa vinter.
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]