Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
Bytte stiften på bilen idag ett av stiften längst till höger när man står vid fronten var rostigt .Ser ut som det kommit in vatten där! :-o Någon som varit med om något liknande
av dannesk
Det är ju rost på ovandelen av stiftet, alltså legat på utsidan i "tändstiftsgropen" och inte inne i motorn. Lätt åtgärdat om man blåster ren hålen ifrån vatten med urdragna tändhattar med tryckluft efter motortvätt. Påverkar dock inte gången om inte fukten kommer in i själva tändhatten.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl bara att byta stift och kolla efter ett tag om det uppstår rost på nytt. Isåfall läcker det in vatten någonstans ifrån..
Samma på min, ca 1cm vatten med facit i hand. Var inte oförsiktig vid motortvätt, men det blev iaf. Dock funkade stiftet 1 år senare, även fast det såg ut som nåt annat, men tändspolen hade fått nog och gav upp. Först då fick jag se vad som hänt. Så 5:e cylinder (längst till höger) på 2.5t mår nog gott av och blåsas ur oavsett nån gång per år som det verkar.

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]