Beje skrev: ↑fre 13 dec 2019, 16:48
..Jag har bytt oringar i oket och säkrat att klossarna går lätt. ...
Det lär kunna bli fel i slangarna så de fungerar som backventiler enligt inlägg här plus hos Bosse Bildoktor. Märkligt!

Isåfall försvinner trycket i oket om man öppnar avluftningen en aning..
Sen är det inte många som listat ut hur bromsok (ska) fungera. Kolven ska gå
lätt i loppet men
trögt mot o-ringen. Det är nämligen o-ringen som ska "flexa" och följa med en bit när man trampar på bromsen och sen dra tillbaka kolven när trycket försvinner. Köper man tredjepartspackningar så kan de gå för lätt och inte orka dra tillbaka kolven, toleranserna är jättekänsliga. Sen händer det att billiga bromsok har fel form på spåret för o-ringen så att det inte fungerar. Spåret ska i genomskärning se ut som en tratt (kvadratiskt i botten och med 45 grader fasade kanter från ca 1/3 av djupet och uppåt, åtminstone mot utsidan) så att den fyrkantiga o-ringen tillåts "flexa" och följa med. Spåret i vissa Kina-ok är kvadratiskt hela vägen och då skjuts packningen tillbaka då kolven går ut och sen finns det inget som drar tillbaka kolven.

Lyckades slipa om spåren med Dremel och diamantstift så nu funkar mina gamla BT-ok för första gången som de ska!! Sätter man snurr på bakhjulen för hand så fortsätter de att snurra 10 sekunder, har aldrig varit med om sånt tidigare!

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..

Ny kupefläkt sen några dar tillbaka
