Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Är ny på forumet och måste tacka för all info jag hittat här!

Jag håller på att felsöka dieselvärmaren på min v70 -11. Allting lutar åt att cirkulationspumpen gett opp. Även fast den byttes för inte ens ett år sedan.

Via detta fina forum har jag lärt mig hur jag får lös den från bilen, dock så har jag fastnat vid vattenslangarnga :bored:

Jag vet inte hur man lossar dessa och vill ju inte förstöra dom, så jag rådfrågar er istället! Hur lossar man dessa "snabbkopplingar" ?

Bild
IMG_20191124_152801__01.jpg
IMG_20191124_152801__01.jpg (641.56 KiB) Visad 2461 gånger
Jag har också problem då jag inte vet hur man tar bort dessa slangkopplingar. Förstått att man skall vrida som ett kvarts varv men måste man pilla bort den där gråa plastringen först? Är inte så sugen att förstöra dessa kopplingar

Någon som har koll på hur man monterar bort dessa kopplingar och låsringar
På bilden är ju redan den högra "trashad" när någon har våldat på den..

Är de inte engångs med hullingar som som förstörs när man demonterar dem, så man får skaffa nya varje gång-?
Man pillar ut "vingarna" precis så mycket att dom går över den kant som dom vilar i. Vrider sen gråa ringen med konan moturs ca 90 grader, kan krävas en polygrip för den sitter om det ej rörts tidigare, allt sitter som inget annat om dom aldrig rörts.
Sen får man dra av kopplingen från rörstumpen som kommer från motorrummet/torkardiket genom att dra och vrida i kopplingen. Vid montering är det lämpligt att kunna få ner en hand på baksidan att hålla emot när man skjuter på för kopplingen skall ända in i botten för att sen hålla tätt.
Ny slangdel med slangar och kopplingar från värmare till vinkelkopplingen kostar runt 650kr tror jag, men så länge den håller tätt behöver man inte byta även om man använt milt våld lätt för att vrida lös den.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.