Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LundgrenR
Hej!
Jag tror säkert att detta har diskuterat förut.
Jag har en Volvo S80 2.5T som på tomgång i friläge har ett knackande ljud från växellåda.
Trycker man ner kopplingen så att växellådan stannar så är det tyst. Det hjälper också läga i och ur en växel och släppa upp kopplingen och då tystar ljudet Jag har hört detta på Volvo v70 från 2006 men har inte tänkt på om jag hade detta ljud förut. Bilen har gått 13000mil och växellådan en M66. Brukar det vara problem med denna växellådan?
av LundgrenR
Jag har nu ny olja i växellådan och den såg bra ut inga metall bitar i oljan. Men ljudet är kvar.
Brukar det vara problem med svänghjulet?
Tycker att det att det skulle vara ok när bilen har gått 13000 mil.
Rickard.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Cox skrev:Uttrampningslagret, har inget med lådan att göra!

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Njo

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av LundgrenR
Tror ni fortfarande på urtrampninslagret om ni hör på filmen. Kan man köra så här eller det måste åtgärdas snarast. Har haft lite problem när det har varit kallt ute att kopplingen är lite seg när man släpper upp kopplingen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
LundgrenR skrev:

Jag har spelat in ljudet.
Mvh Rickard
Är det på tomgång utan växel i skulle jag tro att det är ett slitet urtrampningslager.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Man bör egentligen inte köra med några avvikande missljud. Är det urtrampningslagret kan man oftast köra om man kör lungt. Det trycker isär lamällen och tryckplattan när man trampar ned kopplingspedalen.

Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]