Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inlandet
Lägger tråden i rätt forum.

Märker nu i höstmörkret att halvljuset flimrar, inte jättemycket eller konstant men det flimrar. Besiktningen såg det inte för en månad sen i dagsljus men så fort jag kör i mörker eller står still så ser jag det. Har bytt lampor två gånger i år och antar att flimret kanske kortar ner livslängden lite haha. Det påverkar inte helljuset eller något som lyser inne i kupén vad jag kan se.. Halogenlampor är det. Bägge sidor flimrar.

Vad kan detta bero på? Batteriet ska vara bra, är det jordfel? Generatorfel? Shunt/relä? Inga felkoder eller varningslampor som lyser i bilen...

S80 2.5T 2007, ca 15K mil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du har tillgång till en digital voltmeter, kolla om bilens 12V-spänning är stabil. Det behövs inte mycket variation för att man ska märka att ljuset ändras. Å andra sidan borde ju andra lampor också flimra märkbart då.. :oops: Hade V40 som hyrbil ett antal gånger strax innan millenieskiftet, i dem så var det någon stor strömförbrukare som slog till och från helt spontant, man märkte tydligt hur halvljuset säckade i ljusstyrka..
Som steg två skulle jag koppla voltmetern över tvärs över lampans anslutningar och se om det varierar där. Kolla också att hylsorna i lampsockeln har bra spänst och nyper åt om lampans kontaktstift. Lyktorna har förmodligen en gemensam jordpunkt någonstans i framänden på bilen. Korrosion där kan säkert ge dålig kontakt.. Sen finns det förstås ett ljusrelä någonstans, det kanske är halvledarbaserat och datorstyrt på dessa bilar, har ingen aning :-)
Kommer ihåg mina första bilar som jag hade extraljus på, om de inte var ordentligt stagade så började glödtråden i lampan att "dallra" när man körde på ojämn väg, det kändes som flimmer i viss mån. Kolla att lyktorna sitter fast som de ska

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]