Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1341229
Kommer att försöka byta framlagren på en Volvo V70 2WD Diesel.

Hittade länkar där det gått si sådär att byta fram lager. (men det har varit andra årsmodeller)

Vad ska jag förbereda mig på?
Vilka problem kan uppstå?
Något att tänka på?
Risker?
#1341262
Inga problem utom att du behöver specialverktyg ett som sagt. Ibland kan det vara lite svårt att få loss styrled/spindelled men några bestämda slag i hjulspindeln (alltså inte själva leden) brukar lösa det.

Bilden är på en v50 men principen är densamma. På bilden dras det gamla lagret ur. Frestas inte att pressa på navet när det nya lagret ska i, du måste pressa på lagrets ytterbana när det ska i för att inte skada det.
IMG_6615.JPG
IMG_6615.JPG (48.73 KiB) Visad 1166 gånger
#1341278
Tack! Väldigt instruerande bild :-D
(trodde att hela navet / bärarmen skulle lös och man skulle uppsöka en press.)
Trycks lagret nu in mot "motorn" på bild?
Kan inte lagret även pressas tillbaka med samma verktyg? (tror min vän har skaffat avdragaren)
Precis som du säger är det viktigt att pressa på lagrets ytterbana (annars trycker man väl ut kulorna till slut?)

Läste att placeringen av lagret också kan gå fel (inte tillräckligt "inne") - men det var en helt annan årsmodell.
#1341399
Albireo skrev:Tack! Väldigt instruerande bild :-D
(trodde att hela navet / bärarmen skulle lös och man skulle uppsöka en press.)
Trycks lagret nu in mot "motorn" på bild?
Kan inte lagret även pressas tillbaka med samma verktyg? (tror min vän har skaffat avdragaren)
Precis som du säger är det viktigt att pressa på lagrets ytterbana (annars trycker man väl ut kulorna till slut?)

Läste att placeringen av lagret också kan gå fel (inte tillräckligt "inne") - men det var en helt annan årsmodell.
Lagret dras utåt på bilden, men man pressar i det nya med samma verktyg (byter ett par delar bara). Det känns ganska tydligt när lagret bottnar!
#1341616
Nu är jag "på gång". I dag gick det inte som förväntat på något plan. :-(

1) Började med att skruva lös bromsoket och hängde upp detta i fjäderpaketet. :-)
2) Sedan var det dax för bromsskivan (vänstersida) - Den ena tog ca. 3 timmar att få lös trots att jag byggde en typ av avdragare, den andra (höger sida) rörde aldrig på sig...
Trots att jag värmde skivan jätte länge med gasbrännare, använde "storsläggan" samt den ny konstruerade avdragaren - den högra bromsskivan ville bara inte röra på sig... :-(
3) Drog ihop fjäderpaketet för att avlasta den nedre bärarmen. (gick bra) :-)
4) Tänkte att jag går en annan väg, började skruva lös spindelleden - skruven gick bra att lossa - men sedan - hur jag än bände och slog - ingen framgång. Byggde även här en hävarm - men 8mm järn (som hävarm) lyckades inte påverka bulten. Här värmde jag inte lika mycket - tänkte rädda gummit... men fick ge upp... :-(
4a) Finns någon avdragare/lösning att använda till detta ändamål? (ska försöka hitta något till i morgon)
4b) Går det att byta bara spindelled? (den är nitad i bärarmen - eller måste hela länkarmen bytas?)
5) Slutligen tog jag lös hela länkarmen från karossen (och det gick bra) :-)
6) Hade tillgång till en avdragare som på tidigare bild. gjorde på det sätt jag uppfattat att den skulle användas. Dock fick den modifieras innan den gick att använda... :-(
6a) Halvorna hade några stödklackar - Men för att avdragaren skulle rymmas mellan lagret och hållaren måste dessa slipas bort. (då gick den ned och halvorna kunde skruvas samman.)
6b) När lagret skulle ut, användes den stora mutterdragaren (3/4") Gick fruktansvärt tungt.... Orkade bara rotera vid fullt lufttryck... Det visade sig att lagret inte riktigt rymdes i hålet mellan halvorna - trots halvorna med stora hålet... Har nu slipat till halvorna för att det ska gå lättare med andra lagret.
7) När lagret skulle återmonteras var det lite bök innan lagret börja "glida" in rakt... när det började pressas in rätt i lagerhållaren, var det bara att dra in lagret med "avdragaren" (men denna gång med lilla 1/2" mutterdragaren) :-)

8) Glömde nästan styrstaget på höger sida. Gick bra att lossa - till halva muttern var ut skruven - då började kulleden att snurra.. :-( . Gick inte lossa på annat sätt än att värma muttern "röd..."

Måste nog köpa nya bromsskivor för att komma vidare.... (10mil enkel - från garaget där bilen står...) :bored:
spindelled - styrstag…

Ska se om det finns något annat att köpa som skulle underlätta "kampen" mot tidens tand...
Tips?
#1342025
Resumé
Resultatet blev två nya bromsskivor (till min förvåning skiljer diametern på navhålet för olika skivor.)
Köpte nya spindelleder (i fall att..) den ena hade "krossats" med släggan - utan önskat resultat.
De nitar som höll fast spindelleden borrades ut. Var inte enkelt att ta bort dessa. Var försiktig så inte hålet skulle bli större än niten.
Ersättnings spindelleden verkar ha 8.8 bult - (känns dock inte helt optimalt -hade hellre velat ha 9.9 eller 12.9...)
På höger sida behöll jag spindelleden mot lagerhuset (återmonteringen blev väldigt besvärlig - enklare om även den spindelleden hade bytts.)
Jag har förståelse varför många byter hela länkarmen med spindelled.
Det blev även ett nytt styrstag... (alltid spännande om toe-in blir oförrändrad)
Även om jag tidigare hade modifierat lageravdragaren behövdes det en enorm kraft för att dra lös även detta lagret...
#1342033
Det låter som att du haft roligt

Mycket av det du haft problem med brukar kunna jäklas men ofta på lite äldre bilar.

Bromsskivorna brukar släppa efter några slag med en plastklubba från insidan där oket ska sitta, om jag vrider skivan ett halvvarv mellan slagen.

Gängorna på styr/spindelled brukar jag rengöra med stålborste och spraya 5-56 på, då brukar det gå hyggligt lätt att få loss utan att leden brukar snurra. Skulle den ändå göra det kan man ofta sätta den i press med t ex en domkraft. Volvo brukar ha uttag för att hålla emot också.

När leden ska ur konan brukar det effektivaste vara att sätta de i lite spänn med ett brytjärn och sedan ge några riktiga smällar på fästet som leden sitter i från sidan. Det brukar vara väldigt effektivt med liten risk för skador.
#1342073
Sist jag behövde byta hjullager köpte jag ett komplett nav på skroten. Smidigt att byta hela istället för att pressa och greja. Bilen hade gått drygt 20000 mil och navet från skroten 4000. Blev 1000 dyrare än bara lagret....
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.