- tor 03 okt 2019, 19:54
#1340392
Hej!
V70 T4 -16
Jag är på gång att byte mitt startbatteri efter 3,5år. Den verkar inte ta mot laddning nämnvärt, låg på 12,30v innan laddning (vilospänning) och efter att laddat med ctek så vart det inte mycket bättre 12,33v vet att den tidigare legat på 12,8-13v direkt efter laddning, för att sen ligga på ca:12,7v.
Sen så oxiderar minus Polen hela tiden, kanske något läckage runt batteripolen ..?
Batteriet är original 720A 70Ah, vet inte om man ska köpa ett likadant eller satsa på någon annan modell..
Sen en fråga angående själva bytet av batteriet är det något man ska tänka på när det gäller synkning el hissar, lås, volvo on call etc. när man ska bryta/sätta tillbaka spänningen.
Står inget speciellt i handboken, men har för mig att vissa bilar är man tvungen att göra något för att allt ska synka korrekt.
/Thomas
V70 T4 -16
Jag är på gång att byte mitt startbatteri efter 3,5år. Den verkar inte ta mot laddning nämnvärt, låg på 12,30v innan laddning (vilospänning) och efter att laddat med ctek så vart det inte mycket bättre 12,33v vet att den tidigare legat på 12,8-13v direkt efter laddning, för att sen ligga på ca:12,7v.
Sen så oxiderar minus Polen hela tiden, kanske något läckage runt batteripolen ..?
Batteriet är original 720A 70Ah, vet inte om man ska köpa ett likadant eller satsa på någon annan modell..
Sen en fråga angående själva bytet av batteriet är det något man ska tänka på när det gäller synkning el hissar, lås, volvo on call etc. när man ska bryta/sätta tillbaka spänningen.
Står inget speciellt i handboken, men har för mig att vissa bilar är man tvungen att göra något för att allt ska synka korrekt.
/Thomas