Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karkkan
Hej.

Nu lyste service lampan på bilen. ca 22k mil.

Vad är det som ingår i denna service? Är det ens värt att lämna in bilen. jag kan fixa allt själv om det nu inte är en omfattande service. Kan man få reda på i nån databas vad som gjorts vid tidigare service?

Hittade den här på forumet https://www.scribd.com/document/88095214/Service

Kollar man på intervallerna på länken så är det 7 eller 8 år eller 21k eller 24k mil.

Söker jag på regnr på ex meca för jag denna motor kod B5254T11.

Intressant grej är att söker jag på wikipedia står det att med min motorkod så ska modellen vara 2,5T och inte 2,5FT.
av Rådlös
Eftersom du hamnar ungefär mitt emellan dom två servicerna 210 000 km och 240 000 km så är det bara oljebyte och filterbyte. Skall göras var 15 000 km i alla 2.5 Fx. Eller en gång om året. Och det är ju extra lägligt nu inför vintern att ha ny fräsch olja och filter i motorn.
En sak som är viktigt att känna till, men du kan vänta något år med det, är att multiremmen får vara max 10 år gammal. Det finns en max körsträcka också, men jag har inga siffror på det. Kolla upp detta med en Volvoverkstad om du vill sova gott om natten.
Och gör du oljebytet själv, så spara alla kvitton på inköp av olja och filter så att du kan hävda att oljebytet är utfört. Notera mätarställningen också på kvittot.
av karkkan
Mailade Bilia om service.

Det som dom gör är:
Byte av motorolja och oljefilter
Genomgång av bilens kontrollpunkter
Uppdatering av bilens mjukvara
Förlängning av Volvo Assistans med 1 år
Vid denna service så ska även Tändstift bytas då jag inte kan se att du har bytts sedan 12000mil. Detta ska bytas med 6000 mils intervall.

Såg i serviceboken att dom skrivit i manuellt att stiften byttes runt 15000mil.

Dom vill ha 4996kr.

Olja och filter, tändstift inga problem alls att byta själv. kontrollpunkter??, Sånt får man väl reda på vid nästa besiktning om nått glappar? Problemet är ju mjukvaran det kan jag inte uppdatera själv.

Känns som att 1500kr olja, filter + t-stift och 2-3h jobb så har man fixat det själv.
av hixen1987
Känns inte som det finns så mkt mjukvara till en 8 år gammal bil. Min 2007 S80 fanns det inget till iaf, och den har varit AD servad senaste 7 åren.
av UnleashFusion
karkkan skrev: ons 02 okt 2019, 19:52
hixen1987 skrev: ons 02 okt 2019, 20:12 Känns inte som det finns så mkt mjukvara till en 8 år gammal bil. Min 2007 S80 fanns det inget till iaf, och den har varit AD servad senaste 7 åren.
Håller med, min bil är 9år gammal(denna månad) och enbart servad hos auktoriserad volvo verkstad och jag ser inte mycket mjukvara trots att det står på fakturan om man nu bortser från förlängning av assistans och olje&filter-bytet. - ser ingen som helst skillnad från 9år och till idag

dom senaste 3-4 åren har det stått samma: "Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning" (2.0 är väl motor så det är väl den enda skiljer och "Volvo originalservice essential"/olje&filter byte etc.
av karkkan
Hur ska man då veta om dom verkligen bytt mjukvara?

Såg nu på olja och t-stift (svindyra) att kalaset blir lite dyrare (ca 2500Kr) än min föredetta S70. Men verkar som att oljan finns bara i 1L flaskor, kollade på Meca.
av UnleashFusion
karkkan skrev: ons 02 okt 2019, 20:26 Hur ska man då veta om dom verkligen bytt mjukvara?
Bra fråga, men har inte direkt kollat när dom gör service numera. kanske i början när bilen var ny så gick man in och kollade när dom servade bilen och så kopplar tekniker in sig med datorn som körs i bakgrunden medan dom byter oljan och filtret och gör kontroller. Då jag känner teknikerna på den ÅF jag är på så litar jag på dom.

Enda sättet som jag vet om dom gjort mjukvaruuppdatering är att inställningarna återställs(t.ex. att infällning av sidospegeln vid låsning) går automatiskt tillbaka till "off/unchecked" så man måste manuellt klicka tillbaka om man vill ha den funktionen(använder denna funktion flitigt på sommar- och på vinter blir det sällan pga. kylan ute..(men nu när jag har garage så blir det nog som på sommaren)
av Stef750
Jag köper alltid med egen olja när jag servar bilen. Lägger dit 6 liter som jag skickat efter på nån sida. Brukar bli Mobil 1 0w30 A5B5. Inga problem och sparar säker 700 spänn mot Volvo:s priser. Min mekaniker frågade sist vad jag gett för oljan på nätet, och vi kunde konstatera att det var bättre pris än med deras personal rabatt. Så han fick ett tips... sen skriver han i serviceboken att det är mobile 1 olja. Ett spartips!!
av karkkan
Mailade Upplands motor.

Dom skulle byta:
Olja+filter.
Ny mjukvara
2395kr
Rekommenderade att även byta:
Kupefilter.
Bromsvätska.
Pris: 1970kr

Pris totalt: 4365kr

Konstigt att dom inte påpekar t-stiften. Och att det byts olika grejer fast det bör vara samma service.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]