Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
Har sedan ett par veckor haft problem med att ja får meddelande om att Service erfodras till parkeringshjälpen, men oftast så fungerar den. Har även sista veckan märkt att temperaturen inte visar som den ska, bl.a i lördags så rasade tempen hastigt från +15 till -37 och värmen gick ej att stänga av. Efter att ja hade parkerat, och körde igen efter 30 min så visade tempen mer normalt och stabilt igen.

Har läst ut felkoder idag ju i samband med fel på parkeringshjälpen dök upp, och de lyder:
U015900 - Ingen kommunikation med styrdon perkeringshjälp
-Ingen symtom
-Permanent
U040168 -Ogiltig data mottagen från ECM/PCM "A"
-Händelsestyrd information
-Intermittent

Kan även tillägga att det stod något om att värmen i stolarna fram var ur funktion, men minns inte felkoden där. Vilket jag tyckte var knepigt, men så testade jag nyss och Nej, Ingen stolsvärme fungerar.
Vad fasen kan detta vara? Hänger allt ihop på något sätt??
Användarvisningsbild
av Steffe3
Standardfrågan, hur färskt är batteriet? Mycket värmarkörning med korta sträckor/lite underhållsladdning kan döda ett batteri fort.
av Dieselvolvo
Steffe3 skrev:Standardfrågan, hur färskt är batteriet? Mycket värmarkörning med korta sträckor/lite underhållsladdning kan döda ett batteri fort.
Glömde tillägga det att det stod även nåt om att det var låg spänning nånstans.....och Ja batteriet är dåligt och ska bytas. Med risk för att bli idiotförklarad så säger jag MEN.....felen uppstår ju när jag kör, och generatorn laddar ju? KAN det verkligen vara så känsligt?
av Dieselvolvo
frippe64 skrev:Byt batteriet så märker du om felen kvarstår.
Får göra det! Vet du eller någon annan om man kan hänga av polerna helt, eller bör man hela tiden se till att ha spänning till bilen under bytet?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inga problem att koppla loss, det enda som händer är att man får kalibrera fönsterhissarna (tar 30 sekunder kanske från förarplatsen, kör ner, kör upp och håll upp knappen tills det klickar till), och eventuellt tappas kanalerna i radion (dock inte hänt mig dom senaste gångerna).
av Dieselvolvo
Steffe3 skrev:Inga problem att koppla loss, det enda som händer är att man får kalibrera fönsterhissarna (tar 30 sekunder kanske från förarplatsen, kör ner, kör upp och håll upp knappen tills det klickar till), och eventuellt tappas kanalerna i radion (dock inte hänt mig dom senaste gångerna).
Bytte batteri och har nu kört ett tag......inga extrema dippar av tempen, men den kan fortfarande vandra upp och ner ibland. Har tagit loss dörrsidan och spegeln, fick dock inte isär spegeln så mycket som jag ville, men inga konstigheter i spegelns kontaktstycke. Följde kabeln ner och kramade ur en hel del vatten ur kabelns skyddshölje (måste ju va en total felkonstruktion när den suger upp så mkt fukt), men sen blev det ett långt gummihölje upp till där härvan går in/ut från dörren......är det ett stort kontaktstycke där, eller fortsätter härvan in i bilen utan avbrott? Kändes svårt att komma åt och ta isär, och vill inte pilla där i onödan!
av Dieselvolvo
Då var det dax igen! Började med att bilen inte gick att låsa, och såg i displayen "bilnyckel ej hittad", stoppade in nyckeln och bilen starta som vanligt. Stängde av, och gick in för att testa med reservnyckeln, och med den kunde jag låsa.
Dagen efter så fungerade varken VOC (ingen kommunikation) eller reservnyckeln. Efter jobbet samma dag, så kom jag in i bilen och kunde starta med nyckeln i, men då är displayen svart+går ej reglera värmen.
Felkoder: U015600 ingen kommunikation med ICM
U015900 ingen kommunikation med styrdon parkeringshjälp
Har en tid haft relä-liknande klick, ibland "smatter" korta stunder under handskfacket en tid, till och från, och så även nu.
Hängt av batteriet 5 min, och bytt batteri i fjärren, men inget hjälpte.
Kan tillägga att jag under max 1,5h, före jag märkte att ja inte kunde låsa, hade gjort en 8-9 starter....Men, inget om dålig batterispänning i displayen, eller några svårstarts-tendenser alls! Kan det vara tack o hej med CEM tro?
Användarvisningsbild
av LeifA
Kolla så att inte framrutan är lös i ovankant, tryck från insidan. Vanligt fel och då kan det rinna vatten ner i säkringsboxen under handskfacket, kan bli mycket konstiga fel.

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]