Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jixz
#1336477
Hej! Jag har en V70 D4 2013. Funkat hur bra som helst i många mil men nu är det något som bråkar med mig.. jag får följande felkoder
P0049- övervarv turbin, turbo/kompressor
P0236- krets, tryckgivare a turbo/kompressor, intervall/prestanda
P1407- avgasåterledning, inget flöde registrerat

Jag har gjort följande.
Rengjort EGR så den löper fint samt rengjort runt om
Bytt TMAP sensor på IC
Kontrollerat IC tryckslangar.

Vad ska jag göra härnäst? All hjälp är uppskattad.

EDIT: glömde givetvis tillägga att bilen beter sig som vanligt skulle jag säg. Har kännt väldigt få gånger att bilen hållt emot kanske en sekund sen återgått till vanligt. Ingen limp mode, när motorlampan tillslut tänds så står inget meddelande i mätarhuset.
av Millea
#1336495
Har haft samma problem på min V70 D3 från 2012 med D5204T3 motor. Jag bytte först tryckgivaren i intercoolern när bilen ibland tappade kraft och gav felkoder, det funkade bra i ca 6-8 månader men sen fick jag även felkod P0049 och bilen var lite lynnig ibland på gasen. Då bytte jag den andra tryck/tempgivaren som sitter i insuget och bilen går nu hur bra som helst. Har Bosch nr 0261230218

Min bil fick en tystare och behagligare motorgång efter detta. Tyckte det var högt, dovt motorljud vid acceleration innan jag bytte denna givare . Min hade gått ca 19000 mil vid bytet. Hoppas det löser sig! 🙂
av Jixz
#1336536
Millea skrev: mån 09 sep 2019, 22:30 Har haft samma problem på min V70 D3 från 2012 med D5204T3 motor. Jag bytte först tryckgivaren i intercoolern när bilen ibland tappade kraft och gav felkoder, det funkade bra i ca 6-8 månader men sen fick jag även felkod P0049 och bilen var lite lynnig ibland på gasen. Då bytte jag den andra tryck/tempgivaren som sitter i insuget och bilen går nu hur bra som helst. Har Bosch nr 0261230218

Min bil fick en tystare och behagligare motorgång efter detta. Tyckte det var högt, dovt motorljud vid acceleration innan jag bytte denna givare . Min hade gått ca 19000 mil vid bytet. Hoppas det löser sig! 🙂
Jag kontrollerade den lite lätt senare efter inlägget och såg den va lite sotig, provade rengöra den bara för att testa om någon skillnad gjordes men ej. Skulle nästan också gissa på den kan ha gjort sitt. Har en kompis som kollat upp felkoden P0236 på mekonomens ”felavläsning” och den säger ”grenrörstrycksensor A” är det denna? För hittar ingenting om vad det är för något.

EDIT: jag har beställt sensorn som sitter på insuget. Ska försöka uppdatera så fort jag provat byta denna.
av Millea
#1336570
Ja det är den på insuget som sitter med en torx skruv. Jag avläste mätvärdet på sensorn som sitter i intercoolern och jämförde med den i insuget innan bytet. Bilen var inte körd den dagen och utetemperaturen visade 19 grader, sensorn i Intercoolern visade 20 grader och den i insuget visade 31 grader... När allt är rätt så ska alla sensorer visa ungefär samma temperatur.

Det fungerade bra på min bil iaf efter bytet 🙂
av Jixz
#1337805
Millea skrev: tis 10 sep 2019, 12:13 Ja det är den på insuget som sitter med en torx skruv. Jag avläste mätvärdet på sensorn som sitter i intercoolern och jämförde med den i insuget innan bytet. Bilen var inte körd den dagen och utetemperaturen visade 19 grader, sensorn i Intercoolern visade 20 grader och den i insuget visade 31 grader... När allt är rätt så ska alla sensorer visa ungefär samma temperatur.

Det fungerade bra på min bil iaf efter bytet 🙂
Hej! Jag har nu bytt sensorn, skulle uppfatta som motorljudet känns bättre då den förde lite dieselknack vid mer gaspådrag. Dock har jag kvar koden P0236. Har du fler idéer?:)
av Millea
#1337904
Okej det var ju tråkigt att den fortsätter att bråka.. I ditt fall så skulle jag nog ta den till en verkstad som kan köra ett rök-maskin test på insug/intercooler systemet. Det är en fantastiskt bra hjälpmedel för att hitta läckage på slangar, vacuumslangar, insug , egr intercooler med mera. Jag har på mitt jobb hittat spruckna laddtrycksslangar och trasiga gavlar på intercoolers på olika bilar och det är fel som skulle varit svåra att hitta annars.

Man får tänka på att motorn har ca 1,8 bars laddtryck vid full belastning och det litar på grejerna.
Du har ju redan bytt grejerna som är ett standardfel på denna motortyp så det kan vara värt ett försök :) Felkodens beskrivning betyder ju att laddtrycket inte är helt rätt vid vissa tillfällen.

Övriga fel skulle ju kunna vara om det är något elfel ,- början till kabelbrott till nån givare eller kontaktfel någonstans.
av Jixz
#1337941
Millea skrev: ons 18 sep 2019, 20:48 Okej det var ju tråkigt att den fortsätter att bråka.. I ditt fall så skulle jag nog ta den till en verkstad som kan köra ett rök-maskin test på insug/intercooler systemet. Det är en fantastiskt bra hjälpmedel för att hitta läckage på slangar, vacuumslangar, insug , egr intercooler med mera. Jag har på mitt jobb hittat spruckna laddtrycksslangar och trasiga gavlar på intercoolers på olika bilar och det är fel som skulle varit svåra att hitta annars.

Man får tänka på att motorn har ca 1,8 bars laddtryck vid full belastning och det litar på grejerna.
Du har ju redan bytt grejerna som är ett standardfel på denna motortyp så det kan vara värt ett försök :) Felkodens beskrivning betyder ju att laddtrycket inte är helt rätt vid vissa tillfällen.

Övriga fel skulle ju kunna vara om det är något elfel ,- början till kabelbrott till nån givare eller kontaktfel någonstans.
Ska kolla lite vakuumslangar, vet du vart tryckomvandlaren sitter på dessa? Är det bakom motorn vid turbon någonstans? Jag ska ta och kolla upp detta med rökmaskin efter slangkontroll där jag ej kollat tidigare. Tack för hjälpen!
av Millea
#1338031
Den sitter på baksidan motorn åt höger Över grenröret och cylinder 5. Sitter skruvad på en liten aluminium konsol.

Tryckomvandlaren kan ju va sliten och den kan man prova med en vakuumprovare med mätklocka. Det sitter även en inbyggd vakuumtank i ventilkåpan dit slangen går till tryckomvandlaren. Även den måste vara helt tät.
Har aldrig stött på nån trasig vakuumtank på Volvo motorer än , men på Vw och Audi har jag bytt ventilkåpan på flera bilar med olika Laddtrycks-relaterade fel ..

Jag skulle också läsa ut hur stor sotmängd som finns i partikelfiltret så att man vet att det är okej och inte börjar bli för tätt. Är filtret i dåligt skick kan det ju försvåra turbons arbete med att få upp rätt laddtryck.

Mycket text, men hoppas det kan vara till nån hjälp eller felsöknings-inspiration 🙂
av Jixz
#1338087
Millea skrev: tor 19 sep 2019, 19:25 Den sitter på baksidan motorn åt höger Över grenröret och cylinder 5. Sitter skruvad på en liten aluminium konsol.

Tryckomvandlaren kan ju va sliten och den kan man prova med en vakuumprovare med mätklocka. Det sitter även en inbyggd vakuumtank i ventilkåpan dit slangen går till tryckomvandlaren. Även den måste vara helt tät.
Har aldrig stött på nån trasig vakuumtank på Volvo motorer än , men på Vw och Audi har jag bytt ventilkåpan på flera bilar med olika Laddtrycks-relaterade fel ..

Jag skulle också läsa ut hur stor sotmängd som finns i partikelfiltret så att man vet att det är okej och inte börjar bli för tätt. Är filtret i dåligt skick kan det ju försvåra turbons arbete med att få upp rätt laddtryck.

Mycket text, men hoppas det kan vara till nån hjälp eller felsöknings-inspiration 🙂
Hallå igen! Tillverkade en ”trycktestare” igår för att se om det höll tätt. Dock hittade jag inte rätt slang plus att det var mörkt. Dock en vakuumslang jag testade uppe på motorn i bakkant provade jag men allt tryck gick ut i oljelocket. Ska det vara så? Sotmängden är 21,59g kontrollerad avstängd om det spelar någon roll.
Lufttemp MAF visade 20grader och tmap 8,06grader, det var ca 4-5grader ute.
Körde sedan med bilen igång och gasade lite. Laddtryck börvärde kontrollerade jag då och hamnade på max 2826 hPa och min 1051hPa. Hjälper detta något?
av Millea
#1338185
Sotnivån i filtret är okej , ca halvfullt just nu då. Man kan även kolla differenstrycket på partikelfiltret och det ska vara ca 1-4 hPa vid tomgång och max ca 7-8 hPa.

Kolla igen noggrannare för det ska inte släpa ut nåt vakuum vid oljelocket. Det går en vakuumslang från vakuumpumpen till främre anslutningen i vakuumtanken i ventilkåpan. Sitter en backventil på den slangen också som man kan kolla.
Bakre anslutningen på tanken går till tryckomvandlaren. Nästa slang på omvandlaren går till vakuum-klockan på turbon som reglerar laddtrycket. Det sitter även en elektrisk lägessensor på vakuum-klockan som motorstyrningen övervakar att laddtrycksregleringen hålls på rätt nivå. 🙂

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]