Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har haft lite problem med vibrationer från framvagnen.
Det uppstår framförallt vid ca 90-120km/h
Det kommer ett surrande ganska högljutt ljud som verkar vara bundet till hastigheten inte till motorvarvet.
Ljudet och vibrationerna förändras om man svänger vänster respektive höger, det låter olika mycket åt olika håll.
Jag körde från början med volvo 17tums originalfälgar med 245 breda däck. De däcken som satt på när jag köpte bilen var höger fram snedslitet, framförallt var det slitet på insidan. Jag köpte en uppsättning däck för att byta ut. även de blev lite snedslitna på insidan efter ca 300mil.
Har nu bytt till 20tum volvo originl fälgar med splitternya pirelli däck från en v90, det blev bättre men inte perfekt. Antar att jag behöver göra en hjulinställning men vill helst byta det som skulle kunna vara källan till den dåliga hjulinställningen först. Jag tänker att en dålig hjulinställning inte borde leda till missljud eller skakande ratt?
Hitta en vägsträcka som är så plan det bara går. Gå upp i ca 70, sväng så länge du kan åt vardera håll och hör du då ett brummande ljud, försök lokalisera om det är framme eller bak. Svänger du vänster och det låter mer är det höger osv. Höj sedan bilen på misstänkt sida, ryck halv 12 och kvart i tre inåt o utåt o se om du känner nåt. Om inte, försök snurra hjulet så fort du kan och jämför med exempelvis bak på samma sida om möjligt. Vet ej hur det funkar med 4wd. Det bör höras om det är ett hjullager som är dåligt med ovan metod. Lycka till.
Hej, problemet löst!
Till en början bytte jag till nya bromsskivor fram, de var ändå så slitna. Vibrationerna minskade men försvann inte helt. Ljudet var precis lika illa! Jag gav mig på att byta hjullagren. Jag beställde nya lager från autodoc av märket ridex, de allra billigaste. Paketet gick på ca 1000kr till dörren. Beställde även ett hjullager verktygskit på ebay uk, hittade motsvarande det som säljs på biltema fast för 1200kr skickat hem istället för 1699 på biltema.

Bytet av hjullagrena gick bra. Dock var gängorna på verktyget ganska sunkiga efter att ha dragit ur och i 2 lager, men förstår det, chuttsingen vad man fick ta i för att rubba lagrena. Förstår även varför folk föredrar att använda en hydraulisk press ihop met verktyget istället för den medföljande bult och mutter.

Summan av det hela var att både vibrationerna och ljuden försvann. Tack igen för bra svar i tråden!!

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]