Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70 D5 AWD Man -13 12.000 mil

1.Fick alarm under körning om att AWD var urkopplad och behövde service

2. Kopplade upp Vida när jag kom hem och felkoden sade pumpen fastnat.

3. Tog ut pumpen som gått 6000 mil och rengjorde den. Såg ok ut efter rengöringen och gick runt. Var rätt svart olja och en del gucka i silen.

4. Återmonterade pumpen och fyllde upp med ny Haldexolja.

5. Körde funktionen " lufta pumpen I VIDA"

6. Pumpen drar igång, men efter 30 sekunder tappar bilen kontakten med DEM.

7. Omöjligt att få kontakt med DEM, dessutom stänger ju bilen så klart av Antispinn, DSTC osv då den inte når DEM.

Vad tror ni, gick DEM åt pipan när den försökte lufta ur pumpen, och pumpen kanske fortfarande gick lite trögt?

Kan DEM låst sig. Går ej att kommunicera med alls via Vida. Provade att göra bilen strömlös en timme men ingen skillnad.

Några råd eller tips.
Det låter ju märkligt att den skulle gått sönder, hade du bort den eller kontakten till den, jag tänker om återmontering kan blivit fel eller om det kommit olja i kontaktstycket eller något sånt?
Nej, jag tog inte bort kontakten till DEM. Endast 2-poliga kontakten till pumpen.

Dessutom fungerade ju DEM efter att jag monterat tillbaka pumpen och det gick utmärkt för bilen att komunicera med DEM.

Det var när jag startade rutinen "Lufta pumpen efter oljebyte" i VIDA som DEM dog och bilen kan inte lägre komunicera med DEM.

På tidigare generationer har det ju inte varit helt ovanligt att DEM går sönder om pumpen kärvar.

PS DEM = Differentila Electronic Module, dvs elektronikenheten som sitter på Haldexkopplingen och styr pumpen. DS
Kolla om säkringen till AWD:n gått, tappar den spänningen fås ingen kontakt med den och just detta uppkommer. Testa att dra ur kontakten till pumpen och se om felkoden försvinner och säkringen är hel. Är den det är pumpen en trolig felkälla. För mig funkade det att ”felsöka” pumpen på det viset och konstatera att den var slut.
Jag körde ett par hundra mil utan säkring förra sommaren när pumpen strulade. Då fick vida ingen kontakt med DEM, så kolla den.

Du lär åka på att byta pumpen, min är en -13 och min pump gav upp vid 10000, massa gucka i pumpen och svart olja trots byte av olja vid 6000. Min bil är byggd strukturvecka 5212 och den hade "andra" rev. av pumpen, den man får nu är den "tredje" tydligen.
När du bytt pump rekommenderar jag absolut att ny mjukvara laddas enligt den TJ som finns. Den mjukvaran får man inte med vid service 2.0 och dyker inte upp i mjukvarulistan i vida utan numret måste slås in manuellt för att den ska synas.
Teknikern hade inte koll på det sista utan jag fick ta fram en TJ på egen hand och visa upp.

Edit: Kör luftningsrutinen i Vida flera gånger efter pumpbytet, det fick jag som tips när jag höll på.
Tackar ER o Henke. Ni hade rätt att säkringen gått när pumpen kärvade igen när jag körde avluftningsfunktionen.

Jaha då jag i samma läge som du var Henke. Jag har kört slut på en Gen 1 pump vid 6000 mil och en Gen 2 som rasade nu vid 12.000 mil.

Var köper man en ny Gen3 pump? Bara hos Volvo till fantasipris eller kan man hitta den någon annan stans till bättre pris?

Var hittar jag en TJ på mjukvaran till AWDn. Jag ska ha senaste mjukvaran i AWDn om allt stämmer.
Vet ej om detta kan vara nåt. Är ju originaldelar från Borg Warner dom kör med så bör ju vara samma sak utan premiumpriset för kartong i "rätt" färg.
https://www.lbmautoparts.com/main.aspx? ... l%20clutch
ER skrev: mån 09 sep 2019, 20:36 Vet ej om detta kan vara nåt. Är ju originaldelar från Borg Warner dom kör med så bör ju vara samma sak utan premiumpriset för kartong i "rätt" färg.
https://www.lbmautoparts.com/main.aspx? ... l%20clutch
Tackar. Beställde ny pump direkt.
Så där. Ny pump monterad, luftad, kalibrerar och efterfylld. Felkoder raderade och ny säkring på plats och allt fungerar igen.

12.000 mil nu och inne på 3:e pumpen. Oljan var väldigt svart och skitig efter 6000 mil när pumpen byttes förra gången.

När jag hinner ska jag öppna pumpen och kolla varför den kärvade ihop.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]