Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kbking
Hej
Bilen är en: VOLVO V70 III (BW) 2.0 Flexifuel som gått 15 000 mil, en ägare.

Jag undrar om det kan vara någon idé att spola (flusha) genom servon m.h.a. ny olja.
Sitter det förresten något filter som kan vara igensatt, och som man i så fall kan byta? Såg någonstans att metallpartiklar i oljan kan ge snarlika symptom.

Hur pass svårt är det att själv byta servopumpen, om det nu skulle vara den som är på väg att ge upp?
Någon som vet vad VOLVO tar för ett byte?

Någon med dessa el liknande erfarenheter?
Jag har bytt på en av mina V70, tror det gick på 4 500:- men det var ett tag sedan och minnet är svagt.
Det blev inte bättre för det och vi bytte även hela styrsnäckan, eller vad det nu heter.
Den fortsatte att gå trögt även efter detta och behållaren till styrservovätskan.

Nästa bil var även den trög och jag tycker den nuvarande V70 Classic D4 2016 är lite trög.
av Daviddd
Min xc70 (MY16) har den tyngsta servo jag upplevt på någon bil. Fördelen är ju att den känns stabil men är inte smidigt i krypfart. På många andra bilar, bl.a. golf sportkombi och några japanare, kan man ju med lätthet använda handflatan som truckknopp, på xc70:n får jag ta i lite vid styrning. Har 235 breda däck, men tror inte det påverkar mycket.

Kan ju tillägga att: dock låter det inget om servon, inte som jag hör i kupén i alla fall.
Senast redigerad av 2 Daviddd, redigerad totalt 0 gång.
Daviddd skrev: tor 29 aug 2019, 21:51 Min xc70 (MY16) har den tyngsta servo jag upplevt på någon bil. Fördelen är ju att den känns stabil men är inte smidigt i krypfart. På många andra bilar, bl.a. golf sportkombi och några japanare, kan man ju med lätthet använda handflatan som truckknopp, på xc70:n får jag ta i lite vid styrning. Har 235 breda däck, men tror inte det påverkar mycket.

Kan ju tillägga att: dock låter det inget om servon, inte som jag hör i kupén i alla fall.
Jag upplever det precis som du gör. Vi hyrede en Nissan Rouge u USA i somras och när man efter tre veckor kom hem och satte sig i Volvon trodde man inte att det var sant. Jag har gett upp hoppet om att få den som en normal styrning.
av Daviddd
Desmodue skrev: fre 30 aug 2019, 09:47
Daviddd skrev: tor 29 aug 2019, 21:51 Min xc70 (MY16) har den tyngsta servo jag upplevt på någon bil. Fördelen är ju att den känns stabil men är inte smidigt i krypfart. På många andra bilar, bl.a. golf sportkombi och några japanare, kan man ju med lätthet använda handflatan som truckknopp, på xc70:n får jag ta i lite vid styrning. Har 235 breda däck, men tror inte det påverkar mycket.

Jag upplever det precis som du gör. Vi hyrede en Nissan Rouge u USA i somras och när man efter tre veckor kom hem och satte sig i Volvon trodde man inte att det var sant. Jag har gett upp hoppet om att få den som en normal styrning.
Känner igen det där. Lånade en bil en vecka i somras och var övertygad om att något var fel när jag kom tillbaka till xc70:n. Dock intygade sambon, som inte hade kört den andra bilen, att den var precis som den alltid varit och nu har jag nog vant mig igen.

Vet inte riktigt vad man skall tycka om det men tung är den.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]