Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leinad87
Hej
Är ny på forumet men tänkte det kan vara bra att starta en tråd om detta lite ovanliga fel "vad jag vet" på min xc70 D4 awd -14 16000 mil.
Problemet började när jag körde en 100 mil i streck i somras när det var som varmast 30-35 grader, så började den dra kylvätska så jag fyllde på en skvätt o tänkte att det kanske var en slang till värmaren eller något!

Men sen gick det åt mer o blev ett djävulskt tryck i expansionskärlet så då misstänkte man att det var toppackningen eller toppen som hade spruckit efter en snabb googling.
Efter ett snack med volvo och försäkringsbolag som inte var så hjälpsamma så blev det att riva själv!

När man fått av toppen så upptäckte man felet rätt omgående då det var en spricka i cylinderfodret i andra cylindern.
Tydligen så går det inte att byta bara foder utan det är motorbyte som gäller!

Har nu fått tag på en motor med samma motorkod d5244t12 men från en -16 med 300 mil med spridare, bränslepump, vacuumpump, egr+kylare! Som skulle passa enligt dom jag pratat med?

Frågan är hur mycket man är tvungen att plocka över för att få allt att fungera, tänker på all el. givare mm?
Sen vill man gärna behålla spridare o bränslepump på nymotorn, så det lär man väl programera in?

Vore tacksam om det finns någon volvo mek som vet exakt vad som gäller??

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]