Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo70ii
Jag har problem med vänster Bakbroms, det som är problemet är att bromsen ligger på lite gran och tillslut så börjar det att gnissla lite lätt.
Jag har tagit isär bakbromsen och smörjt och motionerat kolven lite men det vill inte riktigt släppa.
Vad kan problemet vara?
av Volvo70ii
Kollade även att bromsa med vanliga bromsen och rolla däcket och sedan lägga i p-bromsen och släppa.
Efter det så låg bromsen på lite men släpper efter att man dragit lite i oket.
Vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är bromsoken original eller tredjeparts? En del kopior (ingen nämnd, ingen glömd) har fel utformning på spåret som o-ringen ligger i och då drar o-ringen inte tillbaka kolven som det är tänkt.
Problemet förvärras om anti-skrikplattorna på baksidan av bromsbeläggen börjar bli rostiga och släppa från beläggen, isåfall är det bättre att riva bort anti-skrikplattorna och lägga dit lite kopparpasta som skrikdämpning i stället..
Och är bromsbeläggen snedslitna så kan kolven kärva pga byrålådseffekten :-) Men troligtvis beror kärvningen på rostangrepp på insidan av cylindern, på ytan mellan o-ringen och dammskyddsbälgen. Har dett gått ännu längre så är det förmodligen rostfläckar på kolven där rost brutit igenom kromskiktet
av Knatch
Det kan vara din bromsslang som svullnat innifrån. Då blir den som en backventil, dvs du kan bromsa men bromsvätskan har svårt att åka tillbaka. Hur ser den ut? Byter du den så byt all bromsvätskani bilen också, eftersom att du ändå ska lufta. Beställ hem 1 liter bromsvätska, och så börjar du lufta oket som är längst bort från behållaren, höger bak blir det. Sedan vänster bak, vänster fram sen höger fram. Kör igenom hela flaskan så behöver du inte byta på länge.

Så bromsslangen lägger jag mina 3 kronor på :)
Men kan mycket väl vara som Erik Å skriver också
av Volvo70ii
Det ska vara original bromsok och jag kollade under damasken till kolven och det såg inte jätte dåligt ut.
Jag tänkte ta ner alla grejer idag igen och slipa rent ordentligt vid glidblecken och motionera kolven mer.
Menade konstiga va att när man Hade släppt på p-bromsen var att bromsarna låg på lite lätt men inte när man hade använt vanliga bromsen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du tar ut bromsbeläggen så kan du pumpa ut kolven en bit och inspektera utsidan. Men trampa aldrig bromspedalen i golvet (packningarna kan ta stryk), pumpa med flera korta slag i stället. Fläckar på kolven kan gå att polera bort med autosol på en trasa. Dessvärre så ser du inte rost på insidan av cylindern med mindre än att du tar ur kolven helt och för att göra det så måste du nog ta ut bromsoket. Sen blir det hela luftningsproceduren vid återmontering
av Volvo70ii
Nu har jag tagit ur kolven och renoverat hela oket med ny damask, packningar, nipplar har även polerat upp kolven så den blev som ny.
Efter fett så gick kolven att pressen hur lätt som helst men problemet kvarstår forfarande men ska köpa nya glidbleck för dom gamla var lite sne och fett är det ända som är kvar att byta.
8515D554-0D1C-4EB9-AF23-D366402AE7F0.jpeg
8515D554-0D1C-4EB9-AF23-D366402AE7F0.jpeg (687.79 KiB) Visad 1379 gånger
D3011BA9-5657-40B8-A047-0F7D8B7C90E2.jpeg
D3011BA9-5657-40B8-A047-0F7D8B7C90E2.jpeg (1.42 MiB) Visad 1379 gånger

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]