Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjölner
Hejsan, min XC70 har nu gått 35k mil och börjar få lite småproblem med lådan. Dels tycker jag att den håller kvar växeln för länge innan den växlar upp och vid inbromsning hugger den till sporadiskt.

Tänkte byta (ej spola) oljan i lådan som ryssen på youtube gjort, alltså tömma ut och fylla på några gånger. Men jag har ett problem, det är att jag inte har tillgång till VIDA/DICE och således inte kan se temperaturen i lådan när nivåpluggen ska lossas. Tempen ska ligga mellan 50 och 60 grader. Har en universal ODB2-mojäng men den låter mig inte se tempen.

Så jag undrar hur noga det egentligen är med temperaturen? Går det att höfta? Jag vet inte hur mycket oljan expanderar från rumstempererat till 50 grader. Jag kan förstås inte heller återställa serviceräknaren för lådan eller adaptera.
av KalleJ
Gör det kallt? Se bara till att du inte spiller och mäter det du tappar ur och fyll på lika mycket. Egentligen ska man väl säga till mjukvaran för växellådan att man bytt olja också dok. Inte för jag vet hur den beter sig annorlunda för det.

Varför har växellådan serviceräknare om den har livstidsolja? :-D
En IR termometer på växellådshuset kanske hjälper annars.
Om du är säker på att nivån är rätt kan du bara tappa ur, mäta, fylla på. Men med 35k på mätaren hade jag inte litat på att nivån är rätt, således ska oljetempen hålla sej i trakterna 50-60c vid kontroll. Ir termometer, vida, kanske autocom.
Köp en dunk okq8 auto jk på swedol och kör på.
Gör rätt med en gång istället och spola lådan, du får inte ut skiten vid vanligt oljebyte.

Krävs bara runt 8L olja för spolningen om den ser bra ut efter det, sedan så har jag iaf inte tyckt det kostar mycket lämna in för spolning , inte här uppe iaf.
@KalleJ, @TommyP86,
Det är det jag är rädd för, att nivån är för låg redan nu. Får nog köpa en IR termometer om jag inte hittar någon i Dalarna att låna DICE av. Eller en köttermometer rätt ner i påfyllningshålet kanske är ett vinnande recept.

Angående oljan, är det denna du syftar på?
https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html
Senast redigerad av 1 mjölner, redigerad totalt 0 gånger.
Tog mig i kragen och beställde VIDA/DICE för att göra det seriöst. Hittade en säljare från Storbritannien med utlovad leveranstid på 1-1.5 vecka, alla andra ställen utan ockerpriser kunde inte leverera förrns i slutet av september som tidigast.
BaraLiteSvenska skrev:@mjölner har du en länk till annonsen? Om säljaren har fler förstås. :-)
https://www.ebay.com/itm/302863578305

Edit: Paketet kom hem idag, alltså precis en arbetsveckas leveranstid. Helt klart nöjd. Men lyckades fan inte installera VIDA från tillhörande skiva hur jag än försökte. Fick bli en virtuell maskin med VIDA färdiginstallerat. Hur som helst verkar DICE-enheten fungera, kunde både se felkoder och växellådstempen.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]