Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
S80 MY10 b5254t11

Trodde jag fixat oljeläckaget. Bytte till nya artikelnummret på oljefilterhuset(vevhusvent.) och packningen för oljesticksröret, förra veckan.
Tjocka runda packningen bakom oljefilterhuset läckte litegrann så trodde det var fixat. Nu varnar den för låg oljenivå igen och undersidan är blöt.

Fler vanliga oljeläckage? Verkar komma från högersidan. Toppen av motorn är torr.
Någon som låtit Volvo fixa och vet ungefär vad det kostar? Antar att det kommer från någon packbox vid kamremmen, ser ingen olja på remmen dok.

Tips på bra verkstäder i Kalmar hade uppskattats.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det är inte helt ovanligt att packboxar / vvt-dreven som börjar att läcka.

Hade det felet på min 2.5FT.
Det var avgassidan som läckte.
Dock så vart min kamrem blöt av olja.

När jag hörde med Volvo så ville dom ha ca 14k för byte av båda packboxarna och kamremmen.
Behövde dom sen byta dreven så landade det på ca 22k.

Så jag ringde den lokala verkstaden o byn, och där betalade jag 5500kr för packboxar och kamrem.
Valde att inte byta dreven.
Annars så skulle dom ligga på ca 3800kr/st
av tobby
@KalleJ, Tror jag kan ha exakt samma på min. Lyckades du lösa det? verkar komma på höger sida någonstans på baksidan av motorn. Helt dyngsurt undertill, även stänkt lång bakåt under hela bilen :-/ Turboras? Bilen går kanon i övrigt.

Jag köpe den på Volvo

1 = 30 är batteriström 2 = 87 är st[…]

Oljeläckage 2.5FT

@KalleJ , Tror jag kan ha exakt samma på mi[…]

Problem baklucka

Hade samma problem på min V90 och ja tyv&aum[…]