Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erwin
Hej! Förre året köpte jag en V70 2.5FT från 2010, men kort efter det avgasningsventil i cylinder 2 gick sönder, det bara sprickade. Det var ingen garanti på detta fel sa butiken, och det har kostad 30.000 vid en Volvo verkstad (inte den där vi köpte bilen). Nu, 10 månader senare, upplever vi samma problem men nu i cylinder 3. Och samma verkstad tycker att det ska kosta 28.000. Eftersom bilen kostade 92000, det är 2/3 del av priset för två avgasningsventiler... :-(

Min fråga: har någon upplevt samma problem med avgasningsventiler ? Är detta en problem med denna serien, eller har vi väldigt väldigt mycket otur?

Nu få vi bestämma om vi ska fixa problemet (kanske byta avgasningsventiler till cylinder 1, 3,4,5 samtidigt), eller sälja bilen till verkstaden/Volvo säljaren. Har kontaktat biläffaren som solda bilen också, men fått inget svar än. Tips är välkomna!

//Erwin
av KalleJ
Dåligt av första verkstaden att inte byta allihopa kan man ju tycka. Gjordes inte ventilsjustering när dom var inne o grävde?
2.5FT hade ventiljustering vid xxxxx? Togs bort från serviceschemat tillslut tror jag.

Kör e85 så får du lägre avgastemperatur. Alla påstår att e85 sliter på motorn, jag säger tvärt om byter man olja 1000-1500mil så sparar du på allt, då det utvecklar mindre värme och kyler bättre.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]