Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosemax
Hej,

På sistone uppstår ibland en fördröjning vid gaspåslag. Från det att gaspåslag sker kan det ta ca 2 sekunder tills dess att motorn reagerar. Kraften kommer då plötsligt och hastigt vilket inte är helt optimalt i alla situationer.

Någon som varit med om liknande symptom? Ska lämna in bilen men är nyfiken på vad det kan vara samt hur dyrt det kan bli. EGR?

Edit:
Det har alltid skett vid låga hastigheter/växlar, typ om man bromsar inför en rondell och sedan ger gaspåslag i rondellen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 1 Rosemax, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har precis samma beteende på min V70 D4 VEA MY16, som det du beskriver. Märks vanligtvis i rondeller eller vid höger/vänster-sväng i låga farter.

Har tyvärr ingen ide om vad problemet kan vara men är nyfiken på att få veta vad du kommer fram till!
av no_brakes
Automat? Det är inte så att det ni upplever som sen gasrespons egentligen är växellådan som "kommer på att det är läge att växla ner och därför får en plötslig acceleration?
Jag upplever automaten som långsam och gärna vill ligga kvar på en högre växel så länge som möjligt och får därav lite jobbigt beteende i t.ex rondeller och andra långsamma situationer som följs av acceleration.
Prova att köra i "manuellt" läge vid samma situationer.

Tycker även att den jobbar lite bättre i sportläget än i standard.
I mitt tycke så har Volvo mycket kvar att göra med den lådan.
av Desmodue
Jag har samma på min V70 D4 VEA MY16.
Lite bättre med Polestar.

Hade samma med 2.4D MY10 även den med Polestar.

Värst var ju med 2.4D MY08 utan Polestar, där var det segt så jag tror det är lådan.

Samtliga med Aautomat, 08 och 10:an 6vxl och 16 8 vxl.
av Primus
Jag måste också ställa frågan om det inte är klassisk fördröjning i motor och automat? När jag körde min XC70 D5 Aut var det en bedrövlig fördröjning. Det märktes mest om man skulle in lite hastigt i en ronden eller över en gatukorsning. Ni vet, man ser en annan bil men tänker att här hinner jag.. :nerd: Med min XC70 var det ”omöjligt”. Automatlådan var alldeles för långsam för detta och dieseln alldeles för orkeslös på låga varv(jag brukar tjata om att det är fel att säga att diesel är stark på låga varv, de är starka på mellanvarv, efter 17/1800 varv). Efter ett års körning hade jag vant mig och gjorde inga sådana försök.
av dannesk
Primus skrev:Jag måste också ställa frågan om det inte är klassisk fördröjning i motor och automat? När jag körde min XC70 D5 Aut var det en bedrövlig fördröjning. Det märktes mest om man skulle in lite hastigt i en ronden eller över en gatukorsning. Ni vet, man ser en annan bil men tänker att här hinner jag.. :nerd: Med min XC70 var det ”omöjligt”. Automatlådan var alldeles för långsam för detta och dieseln alldeles för orkeslös på låga varv(jag brukar tjata om att det är fel att säga att diesel är stark på låga varv, de är starka på mellanvarv, efter 17/1800 varv). Efter ett års körning hade jag vant mig och gjorde inga sådana försök.
När jag köpte min XC60 my17 så upplevde jag också i vissa situationer att det fanns en fördröjning när jag gasade, detta försvann helt när jag la in Polestar optimering.
av BRK
Primus skrev:Jag måste också ställa frågan om det inte är klassisk fördröjning i motor och automat? När jag körde min XC70 D5 Aut var det en bedrövlig fördröjning. Det märktes mest om man skulle in lite hastigt i en ronden eller över en gatukorsning. Ni vet, man ser en annan bil men tänker att här hinner jag.. :nerd: Med min XC70 var det ”omöjligt”. Automatlådan var alldeles för långsam för detta och dieseln alldeles för orkeslös på låga varv(jag brukar tjata om att det är fel att säga att diesel är stark på låga varv, de är starka på mellanvarv, efter 17/1800 varv). Efter ett års körning hade jag vant mig och gjorde inga sådana försök.
Ja, det känns som om automaten kommer på att det är dags att lägga i en växel, bygger upp lite tryck, långsamt rullar igång och sen skjuter det på rejält efter kanske 2 sekunder. Att skynda sig ut i rondeller känns våghalsigt.
Hade tidigare en gammal S60 bensinare med automat. Mycket långsammare rent generellt, men betydligt rappare i starten.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]