Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej!

Min XC70 MY10 faller för 10-års strecket och efter höstens service och kan då inte längre vara knuten till Volvo Assistans. Hur gör ni andra som kör med bilar i denna ålder? Fortsätter ni med något annat alternativ eller har Volvo något att erbjuda? Vad skulle ni föreslå om man vill fortsätta att känna samma säkerhet att bli hembogserad eller felhjälpt som jag haft med Volvo Assistans?

/Rolf J
av UnleashFusion
Datarolf skrev: ons 24 jul 2019, 21:01 Hej!

Min XC70 MY10 faller för 10-års strecket och efter höstens service och kan då inte längre vara knuten till Volvo Assistans. Hur gör ni andra som kör med bilar i denna ålder? Fortsätter ni med något annat alternativ eller har Volvo något att erbjuda? Vad skulle ni föreslå om man vill fortsätta att känna samma säkerhet att bli hembogserad eller felhjälpt som jag haft med Volvo Assistans?

/Rolf J
Om jag inte har fel har du tills din bil fyller 11år? tex. min är från 2010-10 och enligt min assistans faller den 2021-10

"Volvo Assistans i upp till 11 år
Volvo Assistans ingår i nybilsköpet under tre år räknat från första registreringsdagen. Därefter kan Volvohandlaren förlänga Volvo Assistans ett år i taget vid varje servicetillfälle. Förlängningen sker automatiskt fram tills att din Volvo fyller tio år. Med andra ord kan du njuta av den här extra tryggheten i ända upp till elva år."

jag kommer nog antingen köpa falck 395kr/år . har dock inget erfarenhet eller frågat volvia vad volvo assistans kostar per år(ifall man får rabatt när man har helförsäkring där)
av Tompan60
Varför köpa det. Bärgning ingår i halvförsäkring. Självrisk ofta 1500 kr. Hur ofta brukar du bäga din bil? För mig var det 25 år sen sist.

Fall 395 kr ×25 år Tja.. nog blir det billigare att ta självrisken när det händer... om det händer än att betala för inget när folk oftast har det i sin försäkring..
av frippe64
Tompan60 skrev: ons 24 jul 2019, 21:20 Varför köpa det. Bärgning ingår i halvförsäkring. Självrisk ofta 1500 kr. Hur ofta brukar du bäga din bil? För mig var det 25 år sen sist.

Fall 395 kr ×25 år Tja.. nog blir det billigare att ta självrisken när det händer... om det händer än att betala för inget när folk oftast har det i sin försäkring..
Bärgning ja, men allt det andra när man får motorras i Belgien?
Senast redigerad av 1 frippe64, redigerad totalt 0 gånger.
av Tompan60
Bilförsäkring bärgning gäller även i Belgien. Falk bärgare till närmsta verkstad i tex. Belgien. Samma som räddningsmomentet i bilförsäkringen.

Bilen bärgas inte från Belgien till Sverige.. oavsett Falk eller inte...

Men landet är fritt. Gör som du vill...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tompan60 skrev: ons 24 jul 2019, 22:07 Bilförsäkring bärgning gäller även i Belgien. Falk bärgare till närmsta verkstad i tex. Belgien. Samma som räddningsmomentet i bilförsäkringen.

Bilen bärgas inte från Belgien till Sverige.. oavsett Falk eller inte...

Men landet är fritt. Gör som du vill...
Beror det på från händelse till händelse?
Jag pratade med Trygg Hansa inför förra årets semester. De sa att om jag krockade så pass illa att bilen inte skulle vara körbar så kunde de transportera hem bilen.
av Tompan60
Du ser.. Trygg Hansa. Din bilförsäkring. Varför överförsäkra sig med Falk och andra liknande bolag som erbjuder assistans som folk med mer än trafikförsäkring redan har...
Användarvisningsbild
av Bullmark
Intressant diskussion, men betyder det då att Volvo Assistans inte heller ger nåt större mervärde bortom vad man redan har i försäkringen? Låter osannolikt tycker jag, sen kan man ju tycka att Volvo Assistans gratis (eller inbakat i servicekostnaden) är bättre än Falck för 395:- per år, men TS fråga är ju hur man kan fortsätta ha ’Volvo Assistans nivå’ även för en äldre bil. Då är väl Falck ett rätt bra alternativ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mervärdet är väl att Volvo Assistans står får att transportera en hem på lämpligt sätt, inkvartera en på hotell om det är smidigare samt tar taxikvitton för det upp till 500kr. Falk tar ett av dessa borträknat taxikvitton men då är ju bilen som regel med 11 år eller äldre så något extra blir det kanske som man får räkna med. Dock får jag allt detta i min bilförsäkring hos LF med som Falk erbjuder.

Men ja har man inte assistans via Volvo eller sitt försäkringsbolag så är företag som Falk ett bra alternativ
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tack för svar. Det var ju en god nyhet att Volvo Assistans för min bil inköpt 2009-10 antaglihen gäller till hösten 2020. Får se vad som händer efter nästa service nu i augusti, men det verkar ju sannolikt att den har ett år kvar. Skjuter på beslutet om Falck eller inte Falck till 2020 istället :-)

Vänliga hälsningar
Rolf J

Ett annat sätt är att se det som paramet[…]

Sista semesterdagen firades med blankt på […]

300 euro är inte hela världen 😉 Nå[…]

Snubblade över en uppsättning nya Kumho […]