Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snavve
Hej! V70 -11 D3

Nu när hettan i vårt avlånga land slagit till ordentligt och man behöver ac:n som mest, så börjar den givetvis å jävlas med mig.

problemet jag har är att när kyla väl kommer, så kommer det stötvis. tillexempel: Jag hoppar in i bilen, ner med alla rutor 2 min, startar, AC är på o allt sånt. redan nu märks avsaknaden av ac:n i form av varmluft endast. kör ca 2 km tills jag kommer ut på motorvägen. Efter ca 5km - 1 mil så börjar det komma skaplig kyla. (inte herrejösseskallt men påtagligt i alla fall) Problemet är att detta försvinner efter kanske 30-40 sek och återgår i varmluft... och håller på så fram o tillbaks. väl hemma så kliver jag ur bilen och kylfläktarna går på högvarv och det kyler skapligt igen.

Tänkte höra om någon här känner igen symptomen och vet vad man kan börja kolla osv.
Ska också tilläggas att jag tömde och fyllde systemet strax efter jag köpte bilen bara för att "veta att det verkligen va fullt" vet dock inte om det va såhär innan det. kan jag ha fyllt för lite/mycket köldmedia

Ber om ursäkt om beskrivningen blev kladdig, men svårt att ge en exakt beskrivning.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej! Är absolut ingen expert, men hade samma symptom på luftkonditioneringen i min Ford Galaxy för 10-talet år sedan. Det visade sig vara läckage i systemet så att en del av köldmediet hade försvunnit. Så första gissningen är att det är för lite köldmedia i ditt AC-system.

Mvh Rolf J
Användarvisningsbild
av Steffe3
Antar att du stänger fönstren innan du åker iväg? När någonting (dörr/fönster/taklucka) är öppet, så verkar den stänga av delar av systemet, antagligen för att det är ineffektivt att försöka kyla ner hela världen till rätt temperatur :-D

Men tycker min också tar en liten stund att få ner temperaturen, dock kanske inte 5-10km, utan kanske nån kilometer max.
av snavve
Datarolf skrev: ons 24 jul 2019, 21:05 Hej! Är absolut ingen expert, men hade samma symptom på luftkonditioneringen i min Ford Galaxy för 10-talet år sedan. Det visade sig vara läckage i systemet så att en del av köldmediet hade försvunnit. Så första gissningen är att det är för lite köldmedia i ditt AC-system.

Mvh Rolf J
Ska tömma och fylla systemet igen imorgon tänkte jag. då ser jag på maskinen exakt hur mycket som tömts.
måste bara hitta en pålitlig källa som talar om exakt hur mycket köldmedia just min bilmodell ska ha :)
av snavve
Steffe3 skrev: ons 24 jul 2019, 21:06 Antar att du stänger fönstren innan du åker iväg? När någonting (dörr/fönster/taklucka) är öppet, så verkar den stänga av delar av systemet, antagligen för att det är ineffektivt att försöka kyla ner hela världen till rätt temperatur :-D

Men tycker min också tar en liten stund att få ner temperaturen, dock kanske inte 5-10km, utan kanske nån kilometer max.
Givetvis har jag stängt fönstrena efter jag åkt iväg :) dock blir jag tvungen att dra ner dom igen eftersom det blir stekhett i bilen nästan direkt man drar upp rutorna.
Användarvisningsbild
av Derank
Nog kan du åka med rutorna nere alltid, ACn blåser kallt iaf, inget stängs ner. Du har något fel på systemet, för liet köldmedium skulle jag tro. Det tar max 3-4min sedan kommer det svinkall luft dessa dagar i en fungerande AC., jag kör på LO kostant i denna värme och det blåser svinkallt hela tiden.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Man hör att systemet ändrar på något i alla fall på samtliga P3-bilar jag åkt med, men stänger av helt tror jag inte att det gör dock.

Mängden köldmedium ska stå i motorrummet enligt VIDA. Det står även 0.820kg +-3% i ett schema, men det kan jag inte svära på hur pass det stämmer.
av snavve
Derank skrev: ons 24 jul 2019, 21:30 Nog kan du åka med rutorna nere alltid, ACn blåser kallt iaf, inget stängs ner. Du har något fel på systemet, för liet köldmedium skulle jag tro. Det tar max 3-4min sedan kommer det svinkall luft dessa dagar i en fungerande AC., jag kör på LO kostant i denna värme och det blåser svinkallt hela tiden.
Jämförde med kollegans V70 -09 och han kunde stå med alla rutorna nere på tomgång, och blev kallt efter inte mer än 10 sek.
Så nått skumt är det allt. Återkommer imorgon alt på fredag om resultat efter en till fyllning.
av snavve
Steffe3 skrev: ons 24 jul 2019, 21:33 Man hör att systemet ändrar på något i alla fall på samtliga P3-bilar jag åkt med, men stänger av helt tror jag inte att det gör dock.

Mängden köldmedium ska stå i motorrummet enligt VIDA. Det står även 0.820kg +-3% i ett schema, men det kan jag inte svära på hur pass det stämmer.
Letade efter den lappen senast men jag verkade inte kunna hitta den :/
Ska även tillägga att jag har ett brummande missljud i bilen som följer motorvarvet. Stänger jag av ac:n då upphör ljudet. Kanske också är en ledtråd om vad som är på tok?
Användarvisningsbild
av Derank
P3 säger mig ingenting, de 2 senate Volvosarna var en 2012 v70 och en 2016 XC60 och de kunde man då åka med rutorna nere och AC vredet på LO o ch det blåste svinkallt
Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]