Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gillade tanken om en framhjulsdriven xc70 med 8 växlade lådan så man får lägre varvtal skatt och förbrukning. fast, så kör jag idag v70 -06 med den "nyare" lådan som visade sig ha sina barnsjukdomar så den växlar fel ibland.

Är den här 8växlade lådan en ny oprövad låda på marknaden eller har den hängt med såpass att det är ett tryggt val, eller är det bättre med awd och gamla lådan?
Automatlådan har jag inte läst något särskilt om, däremot har motorn ett par potentiella barnsjukdomar i form av kärvande EGR och slitna balansaxlar. Det senare har jag hört en del köra omkring med, som ett vinande ljud. Vet dock ej hur omfattande dessa punkter är. Finns en del skrivet på forumet.

Är själv nöjd med gamla D4an med AWD som jag har i vår 2015 XC70. Är i grunden lite tudelad till diesel men den är snål och ger denna 2tonsklump ungefär samma förbrukning som vår Nissan micra med 1.0 motor. Mankan nog spara några cl till med VEA motorn men det är nog försumbart om man inte kör väldigt mycket. 2016 är ju Euro6 även med gamla motorn, något lägre skatt har ju den.
Jaha, då blev mitt svar fel, eftersom alla ingående parametrar inte var kända.
Jo, XC70 är bekväm. Jag hade tillfälle att köra samma hundramilaresa vid två tillfällen, tätt efter varandra, i vintras. Den ena med XC70, den andra med XC60. Jag var förvånad över att skillnaden i komfort var så stor. XC70:n kändes som en betydligt mer "vuxen" bil än XC60.
Kupeutrymmet har dom inte tagit tillvara. Jag är ganska lång. Det var mer plats i baksätet kvar i min Opel Vektra kombi än in denna långa V70.

Men den är superbra att lasta i. Plan yta hela vägen fram till instrumentplankan när jag fäller framsätesryggen.. se lasta i instruktionsboken.
Nu har jag en månad kvar på min fallfärdiga V70.
Och vi kan nog alla tänka oss hur bra köp vi gör i panikens stund, haha, så jag har jätteångest nu vad jag ska välja.
Jag har nog aldrig använt bakpartiet på en kombi i större omfattning. Har en 1000kg kärra som jag vill kunna dra.
Vill ha lägre skatt, låg förbrukning, automat, tyst och gubbskön långfärdsglidare som svajar som båten på vågigt hav som kan bära två kajaker på taket, någon paddel och kartong bak.
Samt inte ha massa mekaniska sjukdomar. (jag kör ganska lite egentligen så bensin/diesel är oviktigt)

Då ser jag två intressanta annonser;
* XC70 fwd d4 2016, 22.000mil
* S80 fwd d4 från 2014, 10.000mil

Båda ungefär samma pris och extrautrustning.

Pratade med Volvoförsäljare som sa att den nya D4 haft lite problem med oljeförbrukning men inget man skulle oroa sig för.

När det kommer till andrahandsvärde, är det årsmodellen eller miltalen som är viktigast?
Jag tänker att S80 med sina 10.000 borde vara med värd mot XC70 med 22.000mil.
Men "man ska inte köpa första bilarna ur en ny serie" och jag anar att den D4 motorn, och 8stegslådan kom 2014 vilket gör hela S80 till tickande bomb? haha

Provsatt S80 och den kändes bra, men det är väl samma storlek som V70 och XC70?

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]