Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sirmiky
Tjao. Har en v70 d4 2016 de sitter alltså vea 2.0 i den. beteckning D4204t5.

Som rubriken säger så får jag ett övertryck i kylsystemet samt att värmen är helt borta i bilen.

Trycker kommer sakta allt efter som bilen blir varm, man hör hur det bubblar och samlas luft i värmepacket så värmen försvinner helt, och när man stannar för att släppa på trycket så bubblar det ut. de märkliga är att vattnet från expansionskärlet i inte försvinner utan hålls på en normal nivå, om den skulle förbruka vatten så borde ju nivån i kärlet sjunka och bilen borde ryka vitt och de gör den inte. vattnet lukar inte avgaser eller har "olje hinna på ytan "

Jag har spolat hela systemet och granskat efter yttre läkage men utan resultat. har även kört utan locket till kärlet för ev luft som fastnat ska ta sig ur, men utan resultat...
Skulle de kunna vara så att vattenpumpen på nått sätt tycker in luft via skvallerhålet för vatten som den har ?

Jag vill testa allt innan jag ställer mig för att riva toppen och kollar packning / sprickor.

Tar tacksamt emot tipps på vad de skulle kunna vara.
Symptomen är ju misstänkt likt kompression som smiter ut i kylsystemet. Jag hade nog åkt förbi en verkstad och kollat, de brukar ha mätare som kan mäta förekomst av avgaser i kylvätskan för att få svart på vitt. :-)
Bifogar två länkar i ämnet, det ena ärendet slutade med motorbyte och -därefter- byte av EGR-kylare som läckte (internt till insugningsluften).
Den andra länken är ett fall som tyvärr inte är avklarat ännu, misstänkt sprickor i topp eller block enligt Volvomek, EGR-kylare bytad utan resultat.
viewtopic.php?p=1311212#p1311212
viewtopic.php?p=1312861#p1312861
Att egr en skulle läcka har jag små misstankar om, och om jag förstått de hela rätt så arbetar egr-en först när motorn börjar komma upp i temp? och de är när motorn blivit varm som som de börjar bli övertryck. Hade de vart topp packningen så borde väl ett övertryck kommit nästan direkt då motorn startar ? Var ute nu ikväll en sväng och körde ca 1 mil och på den sträckan så hade de inte blivit något tryck.. jag blir tokig snart. Ska läsa länkarna direkt :-)
Jag har bytt min egr-kylare efter att gått läck. Samma symtom som du att ingen värme och högt tryck och inget vatten som försvinner. Jag hade 2 läckställe när jag testade den med vatten/luft.
Jag uppgraderade även slangpaketet till egr-kylaren när jag ändå höll på,kylaren går lite varmare sedan och sotar inte ner spjäll,insug,givare så mycket. Min insugsgivare är nu mer torr och inte kladdig av sot som innan.
Vad gick de kalaset på ? Gjorde du de själv ? Eller verkstad ?

Jag hade nere min egr och rengjorde den för ca 2 veckor sedan, men provtrykte aldrig då den såg fin ut, kanske skenet bedrog... hur gjorde du när du provtryckte ? Ska plocka ner min i morgon och kolla igen.
Jag gjorde allt själv,fick tag på en ny kylare på bildelsbasen. Man fyller cellerna där avgaserna går med vatten och sedan blåste med tryckluft i rören där kylvatten går, bara lite papper i hålen med blåsmunstycke och det bubblade upp på 2 olika ställen.
Ska testa detta idag, tänkte börja med att koppla förbi egr och sätta ihop kylslangarna och se om trycket upphör.

Luftade sig systemet automatiskt sen ? Eller lyfta du värmepaketet själv ? :-)

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussnin[…]

Kopplingspedal knarrar

Ajajaj, jag anade det. Dock var kopplingspedalen m[…]

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]