Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att byta kamrem på min S80.
Förstår dock inte vilka markeringar som gäller på kamaxlarna.
Bifogar bild på den ena. Den på vevaxeln står i detta läget på sin markering.
AFFF27E2-6D04-4004-9927-4F5DE5B4DC94.jpeg
AFFF27E2-6D04-4004-9927-4F5DE5B4DC94.jpeg (646.71 KiB) Visad 1126 gånger
Sent svar, men kanske någon annan har användning av detta.
Jag bytte nyligen kamrem på min V50 T5 -10 med en B5254T7 motor. Jag tror det mest är turbo och programvara som skiljer dessa, kamdreven såg identiska ut med dina.
Markringen var skandalöst dålig, men den gick att hitta när man visste vad man skulle leta efter. Jag hittar något som jag tycker kan tolkas som en markering i "kuggdalen" rakt under kamremkåpans markering. På min motor satt båda markeringarna så att de hade passerat kåpans markering med mellan en halv och en kugg. De borde alltså ha suttit på samma ställe jag hittat din markering. Jag nöjde mig med att montera den nya remmen på samma sätt som den gamla och det hela avlöpte problemfritt.
Bilagor
Kamdrev markering.jpg
Kamdrev med markering
Kamdrev markering.jpg (642.05 KiB) Visad 884 gånger
Ett tips till här: Överför märkena på kamdreven till kamremmen innan denna tas bort. När vi monterat kamremmen på grabbens V70 2.5FT misstämde märket för avgaskammen. En mätning på remmen visade på 17 cm mellan märken och nu var det bara 16 cm. Därmed var saken klar, remmen satt fel och det tog ytterligare två försök med inledande justering avgaskammens läge innan allt såg ut som det skulle. Risken att det skall bli fel på vevaxeln är mycket liten då denna går så trögt och dessutom ser en felmontering om en kugg på denna väldigt uppenbar.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]