Arnerune skrev: ↑tis 30 apr 2019, 12:00
Motorn är en 4-cylindrig bensin/gas, dvs jag kan köra den enbart på bensin, men inte enbart på gas. Automat, förstås. Hur många växlar vet jag inte. Jag har regelbundet servat på märkesverstäder. Motorblockslampan har lyst i över ett år och den släcks ibland, så den kan inte ha med saken att göra. En gång läste de av felkoderna, men det var bara en del elektriska saker som spökade. Anledningen att jag lade upp det här på volvoforum är för att jag tror det finns anställd kunnig verkstadspersonal här, kanske tom folk från Volvo. En verkstadskille, äldre erfaren chefsperson på återförsäljarens verkstad ansåg att det var helt normalt att den drar så mycket, eftersom bilar nuförtiden gör det! Motorhaveri kan det väl knappast vara. Bilens motor låter precis som den hela tiden gjort.
Vad jag fattat så är kylvätskepumpen elektrisk på våra bilar. Det du skriver med "det var bara en del elektriska saker som spökade" kan mycket väl vara någon styrning till den pumpen. Mest en gissning såklart. Få en utskrift på felkoderna nästa gång.
Att dessa motorer börjar ta rejält med olja, speciellt när dom rullat långt, verkar inte speciellt ovanligt. Min tar omkring 1L/1000-1500 mil mil vilket i min lilla bubbla är i gränstrakterna för normalt, andra får gärna tycka annorlunda.
Hade ett prat med en volvomekaniker om detta, han hade just några taxikunder där bilarna tog hiskligt med olja, i storleksordningen som din och mer. Någon av hans kunder hade --på eget bevåg-- slått på 10W-60 "BMW"-olja istället med resultatet att bilen helt slutat dra olja.
Absolut inget jag rekommenderar, speciellt inte på en bil som "bara" gått runt 20 000 mil.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64