Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnerune
Min V70 går som taxi, kör den ensam. Bilen har gått 21.700 mil sedan 2016 i juni. Nu verkar inte kylningen av motorn fungera då man kommer i kö. Då stiger motortemoeraturen och jag får veva ner rutorna och sätta fläkten på max och värmen på max. Då sjunker motortemoeraturen till nornalvärdet. Då motorn blir sådär varm så fungerar inte start/stopfunktionen. Den dricker mycket olja, en liter var 100 mil. Det finns inga läckage. Det är kollat under. Annars går motorn bra. Sedan ett år tillbaka lyser motorblockslampan. Den släcks ibland av sig själv, men tänds ganska snart. Många fel, alltså, men är det kylarfläkten som behöver bytas, eller är det vattenpumpen som drar vattnet till kylaren? Vad tror ni det skulle kosta att åtgärda på verkstad?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad är det för motor? Är det den 4-cyl D4 (VEA) med 8-stegad automatlåda?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Varför kollar du inte upp vad som ger tänd motorlampa?
Att den överhettar kan vara allt från motorhaveri till trasig kylfläkt.
Kör bilen till en auktoriserad verkstad eller nån du litar på (som vet vad dom gör) för det här låter inte som forummaterial.
av Arnerune
Motorn är en 4-cylindrig bensin/gas, dvs jag kan köra den enbart på bensin, men inte enbart på gas. Automat, förstås. Hur många växlar vet jag inte. Jag har regelbundet servat på märkesverstäder. Motorblockslampan har lyst i över ett år och den släcks ibland, så den kan inte ha med saken att göra. En gång läste de av felkoderna, men det var bara en del elektriska saker som spökade. Anledningen att jag lade upp det här på volvoforum är för att jag tror det finns anställd kunnig verkstadspersonal här, kanske tom folk från Volvo. En verkstadskille, äldre erfaren chefsperson på återförsäljarens verkstad ansåg att det var helt normalt att den drar så mycket, eftersom bilar nuförtiden gör det! Motorhaveri kan det väl knappast vara. Bilens motor låter precis som den hela tiden gjort.
av Yaniz
Arnerune skrev: tis 30 apr 2019, 12:00 En verkstadskille, äldre erfaren chefsperson på återförsäljarens verkstad ansåg att det var helt normalt att den drar så mycket, eftersom bilar nuförtiden gör det!
Ha, ha, ha, vilken pajas, vilket jävla struntprat! Börjar låta som Audifolket när folk klagade på att deras bilar sög olja lika eländigt som en trött kamel suger vatten. En del Audi drog nästan mer olja än drivmedel, om jag får överdriva lite. Det spelar ingen roll vad du säger, att du måste ha hela bagagerummet fullt med oljedunkar för att kunna ta dig till jobbet och hem. De kommer ändå att påstå att det är fullt normalt. Nej, 1l per 100 mil är inte på långa vägar normalt.

Sedan instämmer jag med TommyP86 som anser att ditt problem inte är ett ämne som kan behandlas på detta forum. Det är svårt att ge någon hjälp, då det med all sannolikhet krävs en grundlig analys av problemet du beskriver.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Oljeförbrukningen är helt uppåt väggarna, men det finns sällan nån quickfix. Min bil har till stora delar likadan drivlina som din, men gått typ hälften (12500) och än så länge har jag aldrig fyllt nån olja, som längst har jag dock kört 1800 mil på ett byte, men det är ju 18 liter i ditt fall...

Föreslår att du låter felsöka bilen, sen trycktestar kylsystemet och tar det därifrån.
av Cox
Finns inget normalt med en liter på 100 mil. Skulle säga att oljeringar är slut på din motor, men som sagt går ej att avgöra på ett forum. Men något är helt galet.
Användarvisningsbild
av Cotag
Arnerune skrev: tis 30 apr 2019, 12:00 Motorn är en 4-cylindrig bensin/gas, dvs jag kan köra den enbart på bensin, men inte enbart på gas. Automat, förstås. Hur många växlar vet jag inte. Jag har regelbundet servat på märkesverstäder. Motorblockslampan har lyst i över ett år och den släcks ibland, så den kan inte ha med saken att göra. En gång läste de av felkoderna, men det var bara en del elektriska saker som spökade. Anledningen att jag lade upp det här på volvoforum är för att jag tror det finns anställd kunnig verkstadspersonal här, kanske tom folk från Volvo. En verkstadskille, äldre erfaren chefsperson på återförsäljarens verkstad ansåg att det var helt normalt att den drar så mycket, eftersom bilar nuförtiden gör det! Motorhaveri kan det väl knappast vara. Bilens motor låter precis som den hela tiden gjort.
Vad jag fattat så är kylvätskepumpen elektrisk på våra bilar. Det du skriver med "det var bara en del elektriska saker som spökade" kan mycket väl vara någon styrning till den pumpen. Mest en gissning såklart. Få en utskrift på felkoderna nästa gång.
Att dessa motorer börjar ta rejält med olja, speciellt när dom rullat långt, verkar inte speciellt ovanligt. Min tar omkring 1L/1000-1500 mil mil vilket i min lilla bubbla är i gränstrakterna för normalt, andra får gärna tycka annorlunda.
Hade ett prat med en volvomekaniker om detta, han hade just några taxikunder där bilarna tog hiskligt med olja, i storleksordningen som din och mer. Någon av hans kunder hade --på eget bevåg-- slått på 10W-60 "BMW"-olja istället med resultatet att bilen helt slutat dra olja.
Absolut inget jag rekommenderar, speciellt inte på en bil som "bara" gått runt 20 000 mil.

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!