Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haj

Jag äger en Volvo xc70 D3 -11 som jag haft problem med att den vibrerar vid bromsning. Första bytet blev nya skivor från brembo och hella belägg runt om. Efter 6 månader samma problem, denna gång Bosch skivor men samma belägg, då mättes även naven så att de inte var skeva. Nu drygt 1 år senare samma problem igen. Vibrerar som mest vid bromsning från 80-65 km/h. Det vibrerar mest i ratten men också i pedalen. Vid senaste service i somras byttes bromsvätska.

Nån gissning på varför skivorna slår sig eller finns någon annan anledning till att de vibrerar?
Låter som kärvande ok. Om de ligger på så skivorna blir varma kan man byta skivor hur många gånger som helst, de nya lär slå sig också...
Jag hade återkommande problem med vibrerande bromsar pga att skivorna slog sig med tiden. Mina ok kärvade aldrig utan gick lätt och jag hade dyra originalskivor.

Sista gången slängde jag dit billiga biltemaskivor och det har överlevt 5 år och 7000 mil nu utan att börja vibrera.

"Vibrerar som mest vid bromsning från 80-65 km/h. Det vibrerar mest i ratten men också i pedalen." exakt så uppförde sig min också... nya dyra skivor och belägg men det återkom alltid efter 6-12 månader.
VolvoB20 skrev:Jag hade återkommande problem med vibrerande bromsar pga att skivorna slog sig med tiden. Mina ok kärvade aldrig utan gick lätt och jag hade dyra originalskivor.

Sista gången slängde jag dit billiga biltemaskivor och det har överlevt 5 år och 7000 mil nu utan att börja vibrera.

"Vibrerar som mest vid bromsning från 80-65 km/h. Det vibrerar mest i ratten men också i pedalen." exakt så uppförde sig min också... nya dyra skivor och belägg men det återkom alltid efter 6-12 månader.
Magiskt ändå.

Ok och bakre länkarmsbussning ska kollas. Synd bara att jag är kass på att meka själv så blir nog verkstad tillslut.
Är inte jättesvårt att byta ok, men man måste även lufta bromsarna efter så lite svårare än att bara byta belägg eller skivor skulle jag säga.
Innan du slänger ut pengar på byte av ok. Fundera ett varv till. Jag har aldrig behövt byta ok trots jag haft bilar som varit +30 år gamla.

1. Kärvar verkligen oken så mycket att du hettar upp skivorna till den milda grad att det slår sig. Skivor klarar att bli rödglödgade utan att slå sig om de inte har inbyggda fel (har haft skivor som varit både röda och gut/vit glödande och som inte vibrerade efter de svalnat igen). Dessutom känner ju du att de är svinvarma om du går ut ock kollar efter när du kört en bit.

2. Om de nu trots allt skulle kärva så hjälper det ju att bara göra rent o smörja glidpinnarna och motionera kolven lite med olja och pumpa ut/pressa tillbaka den några ggr. Har aldrig i hela mitt liv sett ett ok som inte blir bra efter det. Skulle väl vara någon bil där man lyckats få gravrost på kolvarna då, men hur grot man ska vanvårda för att få det fattar jag inte.

PS. Det finns en annan långsökt källa till skivor som slår sig. Det är när man byter däck på däckfirma och de drar fast med mutterdragare på tok för hårt så hela hjulcentrum flexar och skivorna med tiden slår sig av spänningen DS

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]