Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jerrka80
Har en 2014 xc 70 som meddelar "strålkastarsystem ur funktion" "service erfodras"...Tänkte börja med att kolla säkringen innan verkstadsbesök..Men vilken säkringsplats är kurvljusen på ? Hittade inte specifikt den i instruktionsboken.. Mvh jerry
av chrillo
Hej!

På min 2011 vill jag minnas att den säkringen sitter i motorutrymmet. Locket har på baksidan en förteckning över vilken säkring som går till vad.

Har för övrigt samma problem som dig men mina säkringar var ok. Ska till verkstaden imorgon för att få problemet felsökt (för min del fungerar fortfarande nivåjusteringen i höjdled men kurvljusen har lagt av helt).

Mvh,
Christian
av William85
Ett långskott kanske men jag fick nångång sporadiskt denna varning på ABL sista halvåret innan startbatteriet blev dåligt. Antagligen tappade det mycket spänning i startögonblicket och varnade att nåt var fel.
av chrillo
Läste det här på forumet och bytte batteri men det hjälpte inte mig i alla fall. Får se vad de säger imorgon, men det blir säkert dyrt har jag en känsla av. :)

Men till TS så kan det ju vara bra att checka batteriet för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av apersson850
Äldre bilar hade en Headlamp control module, HCM, men jag har för mig att jag har läst här att den har utgått. Tror funktionen tagits över av CEM. Alltså är det inte säkert det finns en säkring specifikt för den funktionen.
Användarvisningsbild
av Cotag
Vad händer om du stänger av kurvljusfunktionen i menyn, larmet ligger kvar?
Användarvisningsbild
av Steffe3
apersson850 skrev:Äldre bilar hade en Headlamp control module, HCM, men jag har för mig att jag har läst här att den har utgått. Tror funktionen tagits över av CEM. Alltså är det inte säkert det finns en säkring specifikt för den funktionen.
Jepp, den sitter upp till 10/11, när alla möjliga funktioner hoppade in i CEM.
av chrillo
Cotag skrev: tis 02 apr 2019, 15:20 Vad händer om du stänger av kurvljusfunktionen i menyn, larmet ligger kvar?
Svarar då jag och TS verkar ha samma problem. Mitt "larm" ligger kvar även vid avstängning av kurvljus i menyn.
av nissesvolvo
Typ samma fel som jag hade. Då var det nivågivaren som sitter vid ena bakhjulet. Tror det va höger bak. Spelar ingen roll om man stänger av funktionen i menyn. Det kommer inte någon signal från givaren, och då sätts det en felkod.
Om man byter givare själv så behöver inte verkstaden släcka felkoden. Den försvinner när man bytt.
av RobinH
Hur gick det för er vid verkstaden? Hittade de felet?
Har själv ”Strålkastarsystem funktionsfel service erfordras” samt gula symbolen för ABL.
Volvo gissade styrenhet, men skulle ha 4500 för en styrenhet, program, arbete.
Beställde nya från lichtex för ~1000/st har ännu inte fått dem så vet inte om det hjälper , eller om jag måste in till volvo för att ”programmera” in de nya, eller om jag kan göra det själv på nåt ställe i VIDA.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]