Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag upptäckte precis att mönsterdjupet på mina sommardäck är på 3 mm så jag tänkte byta däck.
Funderar även på att byta fälgar från de standard 16" jag har idag i samband med detta, på blocket brukar det med jämna mellanrum komma upp nya Volvo originalfälgar med däck, men jag har lagt märke till att många tycks vara för XC60 men passar XC70 enligt Volvos sida.

Dock verkar profilerna på dessa däck inte stämma mot XC70, exempelvis verkar XC60 18" fälgar ofta ha däck som är 235/60R18.

Kommer sådana däck att ta i bilen när man kör, eller exempelvis vid fullt rattutslag, eller är det bara att hastigheten som hastighetsmätaren visar kommer att skilja mer mot verklig hastighet än tidigare?
Fälgarna passar på bilen men däcken till XC60 blir för stora i hjulhuset för XC70 så de kommer utanför den tillåtna 5% -gränsen. Tror dom är typ 5-6cm större i diameter och 7% i rullomkrets.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]