Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomas77
Jag har en manuell xc70 med D3 motor från 2012.
Igår uppstod det en vibration i bilen vid acceleration, men jag har nu kunnat härleda det så pass långt som en obalans i motorn, hela motorn skakar onormalt mycket även på tomgång och sedan förvärras det vid belastning. Jag upplever också att bilen har tappat kraft. Känns inte som drivlinan som många verkar ha problem med...
Någon som har några kända problem på det som jag missat i mina sökningar?
För kännedom så bytte jag urtrampningslagret med tillhörande delar innan sommaren 2018. Bilen har ett serviceavtal hos volvo och serverades för någon månad sedan och har nu gått 17500 mil.
Några förslag?
/Tomas
av Tomas77
Mycket möjligt, det var en av orsakerna jag funderade på, men kan den hamna så i obalans pga en felande cylinder...
Vad finns det för bakomliggande orsaker till att den inte går på en av cylindrarna?
av Lövet
Spridare är en. Men du borde absolut få en felkod på motorn om den går så illa att motorn misständer. Sånt går inte motorstyrningen med på längre.
En annan källa till vibration kan vara motorfäste men det vore konstant om det uppstod över en natt.
av Tomas77
Inget felmeddelande från bilen, kan ju eventuellt synas på en sökning hos verkstad, men dit har jag inte kommit ännu...
Kan inte notera något uppenbart slammer från motorn, bara ett överdrivet morrande och klen ork vid belastning som tex acceleration. Men att det är något motorkopplat är uppenbart då motorn vibrerar kraftigt på tomgång utan någon växel i. Fenomenet inträffade från en kort resa till en annan under igår EM. Felet kvarstod idag
av Yaniz
Jag tror också, liksom "nissesvolvo", att den inte går på alla cylindrar. Spridare ligger väl närmast till hands. Verkstan bör kunna få fram ett felmeddelande.
av Tomas77
Verkar som om verkstan håller med er, spridare på cylinder 3 är felande, väntar på bytet så får vi hoppas på att det var det enda... :-/
Användarvisningsbild
av LeifA
Elkontakten är ibland boven på spridaren, bränd.
av David1927
Hej Tomas77
Du är den förste som beskriver excakt det som jag råkat ut för! :-(
Jag har bytt, gjort följande på min Volvo V50 med D3-motor 5 cyl för att bli av dessa skakningar men utan framgång.

Undersökt hela lågtrycksbränslesystemet avsende bubblor och tryck, tjuvluft mm
1. Algmedel i tanken
2. Bytt bränslefilter
2. Bytt Spridare
3. Bytt Högtryckspump
4. Bytt svägningsdämpare
5. Kontroll av drivaxlar (skaningarna genereras av motor, dvs följer varvtalet inte fordonshastighet men ändå )

Motorn spinner som en "katt" så länge man inte belastar den nämnvärt, dvs kör man vanlig lansvägskörning så går den som den skall.
Tråkigt att skrota en i för övrigt fin och välvårdad bil!
Hur gick det för dig Tomas77?
Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]

El problem till Startmotorn

Har en Volvo S80 årsmodell 2008. på fr[…]