Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett rejält urladdat batteri lär ta mer än vad värmaren vill ha. Däremot blir det förstås inte lika effektiv laddning av batteriet. Om det blir någon alls, laddare kan kanske inte ge mer än vad värmaren gör av med.
Perra83 skrev: tis 05 feb 2019, 17:31 Ja har kört värmaren massor med gånger när laddaren har suttit på över natten. Ctek MXS 5, Polar och MXS 10.
Har en Ctek MXS 5 laddare jag med och den laddar under natten. På morgonen så går värmaren och laddaren har laddat fullt och har inte märkt att det blir sämre laddat genom att man kör värmaren sedan. Har inte haft några problem alls.
Jag kör också så men det finns faktiskt en risk.
Vi tänker så här. Jag kommer hem efter en tur med bilen och sätter i laddaren. Sen sätter jag värmaren att gå igång nästa morgon.
Vad som då händer är att under natten så laddas batteriet fullt och laddaren övergår till sk underhållsläge, dvs håller spänningen på ca 13,8 V. När sedan värmaren går igång på morgonen inser laddaren att batteriet inte är fullt längre och så börjar den om sin laddcykel (3-8 olika steg) med hög spänning i något steg av laddcykeln. Den höga spänningen är inte bra för batterier som är nästan fulla och förstör dem succesivt. Överladdning är i princip lika farligt som underladdning.
Det bästa vore om laddaren i det läget inte gick tillbaka till första steget i cykeln utan bara ökade strömmen med konstant spänning på 13,8 V.

Lite nörderi kanske. Men, som sagt, så kör jag själv som i exemplet tills jag får för mig att ordna med annan lösning.
ChristerN skrev:Jag kör också så men det finns faktiskt en risk.
Vi tänker så här. Jag kommer hem efter en tur med bilen och sätter i laddaren. Sen sätter jag värmaren att gå igång nästa morgon.
Vad som då händer är att under natten så laddas batteriet fullt och laddaren övergår till sk underhållsläge, dvs håller spänningen på ca 13,8 V. När sedan värmaren går igång på morgonen inser laddaren att batteriet inte är fullt längre och så börjar den om sin laddcykel (3-8 olika steg) med hög spänning i något steg av laddcykeln. Den höga spänningen är inte bra för batterier som är nästan fulla och förstör dem succesivt. Överladdning är i princip lika farligt som underladdning.
Det bästa vore om laddaren i det läget inte gick tillbaka till första steget i cykeln utan bara ökade strömmen med konstant spänning på 13,8 V.

Lite nörderi kanske. Men, som sagt, så kör jag själv som i exemplet tills jag får för mig att ordna med annan lösning.
Så där funkar inte en modern laddare, varför antar du att en laddare ens skulle funka på det sättet? Är den inkopplad hela tiden så analyserar och laddar den helt efter behov och går inte tillbaka till något första steg som kan riskera överladdning. AGM batterier laddas med 14,7 V men aktiverar man t.ex. Recondprogrammet manuellt på min Ctek MXS5 så lägger den till en Rekonditionscykel med 15,8 V men det görs inte automatisk. Med en sån här typ av laddare kan du koppla in den varje dag vilket inte är en nackdel för batteriet utan en fördel, du kan aldrig överladda. Belastningen ifrån bränslevärmaren så batteriet dyker i kapacitet utan att få kompletterande laddning är däremot slitande, detta orsakade att mitt batteri la av efter drygt 1 år och 1500mil på bilen.
https://www.ctek.com/storage/ma/180b68a ... -SE-SV.pdf

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus på[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Min bil har svårt att komma upp i rätt […]

Stefans 968

Ett hörn på bakstöten va lite illa[…]