Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
Jag har en XC70 -16 utrustad med feltankningsskydd från fabrik. Min fråga är om jag då behöver tanklocket man skruvar i och ur varje gång jag ska tanka? Finns det någon risk att bränsle kan komma ut "bakvägen" om locket är borta?

Bilar som har eftermonterat skydd, typ Solodiesel har ju t ex inget tanklock.

Givetvis fyller man inte bränsle enda upp i påfyllningsröret utan slutar tanka första gången pumpen slår ifrån.
av William85
Det rinner väl ur om man lägger bilen på taket misstänker jag, annars är väl risken jag ser att man kan få in dynga i tanken. Yttre luckan är väl inte tät och kan väl släppa in både damm och vatten?
av berrabus
apersson850 skrev:Jag kan tanka för tio mil till, efter det att pumpen slagit från första gången.
Lite olika från pump till pump och gissar det beror på hur snabbt pumpen kan leverera diesel.
Går det snabbt skapar det mer skum och pumpen slår ifrån tidigare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
berrabus skrev: tis 05 feb 2019, 12:42
apersson850 skrev:Jag kan tanka för tio mil till, efter det att pumpen slagit från första gången.
Lite olika från pump till pump och gissar det beror på hur snabbt pumpen kan leverera diesel.
Går det snabbt skapar det mer skum och pumpen slår ifrån tidigare.
Om du trycker in handtaget ytterst lite kan du ju toppfylla i typ hela röret mellan tank och lock.
Så gör jag ibland när jag ska åka långt och behöver all soppa som går att få i...
av frippe64
På en bensinare kan motorlampan tändas om man kör utan tanklock p.g.a. att tankurluftningen blir fel.
Om det är lika på en diesel vet jag dock inte.
av berrabus
fjohan82 skrev:Om du trycker in handtaget ytterst lite kan du ju toppfylla i typ hela röret mellan tank och lock.
Så gör jag ibland när jag ska åka långt och behöver all soppa som går att få i...
Tankade fullt idag och det gick i ganska exakt 6 liter efter att pumpen slagit ifrån första gången.

Skall gå i 68 liter i min V60 D4. Fick i 67.75 och då visade färddatorn att jag hade klarat mig 90 km till :)
Användarvisningsbild
av PalleH
Det ska tydligen inte vara bra att överfylla tanken enligt Scotty Kilmer på youthube ;-)

samt

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]