Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Fukt vid taklucka är väl ett känt fenomen vid det här laget, dock har jag ej haft bil med taklucka tidigare så jag har en fråga :-)

Av nån anledning kände jag idag mellan taklucka och innertaket i framkanten med fingrarna efter jag spolat av bilen och kände att det var ordentligt fuktigt där.
Kändes som att det var nån skumgummi där som var fuktig, kändes som att det var som ett spår där.
Är väl en del av hela "ställningen" till takluckan förmodar jag.

Så brukar det bli fuktigt där? Jag har ingen fukt i innertaket eller så vad jag vet.
Den dräneringen som ska sitta till takluckan vart sitter den? Och hur kan man kontrollera om den är fri för passage?

Bilen de gäller är en V70 2015 som rullat 10K mil.

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Det jag har sett så har det hängt några droppar i bakkant mellan luckan och taket. Jag har heller aldrig haft något problem med luckan.
Låt skyddet vara öppet så ventileras väl fukten bort. Jag tror att allt är i sin ordning.
av Jonnybcool
Okej. Jag funderar på om jag skulle ställa luckan i tiltat läge nu när den står i garaget så den får ventilera lite.
av halvgute57
Du har dräneringar i hörnen fram o bak,testa med en slang och en "snäll"stråle med vatten,rinner det under a-stolpen fram och vid bakhjulet är dränaget ok.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kan man blåsa ur dränaget med tryckluft eller hur känsligt är det? Tänker förebyggande...
av Jonnybcool
Öppnade takluckan helt och kika och det är vindskyddet som går upp när man öppnar helt som är dyngsurt. Så nu får den stå med luckan öppen och värme på i garaget...
Användarvisningsbild
av Perra83
Aha är det så blött. Det tror jag inte mitt är. Ska kolla nästa gång ja tvättar bilen.
När ja öppnar skyddet kan ja ibland känna en unken lukt. Kanske är vindskyddet som är fuktigt.... Går ju att spraya på med klädseltvätt och torka torrt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
halvgute57 skrev: mån 04 feb 2019, 13:17 Det går,men med en viss försiktighet,finns skarvar på vägen ner..
Aha, då är det nog inte värt att chansa.
Undra hur Volvo gör när någon kund lämnar in en för att rengöra detta....?

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]