Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej! har en v70 diesel MY2010. Har under ett tag luktat avgaser eller oförbränd diesel i bilen. Speciellt om man står på tomgång. Är inte pannan som luktar för den har jag provat att stänga av. Luktar som mest när partikelfiltret gör rent sig. Öppnar man huven å sticker ner näsan vid torpedväggen så luktar det där ifrån. Men det är inte alltid som det luktar i bilen. Är det någon som har egen erfarenhet av detta, eller tips vad det kan vara :-)
Användarvisningsbild
av SebastianJ
Kan ändå vara dieselvärmaren, den kan gå även fast man stängt av den för att få upp motortemperaturen.
av v70 tdi
Är ganska säker att det inte är värmaren som är problemet. Har haft bilen i många år å någon gång har man kännt lukten ifrån den. Men detta hära är mycket värre. Detta hände även i sommeras då borde den inte alls varit på då det typ var 30 grader varmt hela sommaren. Som sagt får jag för mig att lukten kommer upp mellan torpedväggen å motorn. Har hört talas om problem med er ventilen, sitter den i närheten av turbon?
av v70 tdi
Var precis ut å startade bilen, å då rök det någon stans där nerifrån. Fast bara under någon minut.Får nog försöka å komma upp på en lyft å kolla
av Tompan60
Ganska kort efter grenrör och turbo finns det ett flexirör med som ett flätat nät runt. Ibland så spricker det och då luktar det as i bilen. Lycka till
av III
Jag tänkte vevhusgaser? Kan det vara det som luktar? Brukar lukta rejält illa men lite mera som bränd olja.
Läckande och lös vindruta.

Goodwill efter 17 år? Är ju ett vanlig[…]

Sitter inte oljekylaren inbyggd i vanliga kylaren […]

OBD2-skannern XTOOL D8W

Är det nån som har erfarenhet av XTO[…]

Ny katalysator till B234F

Stegmuff, 100-200 cell racekatt eller sportkatt, d[…]