Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,
tog en spontanresa till Stockholm från Göteborg i fredags och någonstans mellan Norrköping och Nyköping börjar instrumentbelysningen blinka rätt ordentligt som om generatorn inte klarade av att ladda kontinuerligt utan att den istället laddade impulsivt. Fortsatte köra i hopp om att ingenting mer skulle hända och jag klarade att ta mig hela vägen fram. Småkörde även uppe i Stockholm och då verkade allting fungera som det skulle. Sen igår var det dags att köra hem och det var inte förrän någonstans i Ulricehamn som den började dumma sig ordentligt, helt plötsligt när jag skulle använda spolarvätskan så slocknade allt till i 1 sekund och radion pep till och man kunde skymta antisladdsymbolen i färddatorn.

Ja en resa med många klumpar i halsen kan man lugnt säga. Detta måste väl vara ett tecken på att generatorn börjar ge upp? Miltalet är ca 21 000 mil.

Har letat lite efter ersättningsgenerator och känner väl helst att jag vill köpa original/Bosch, dock kostar dom ju därefter och ekonomin är inte på topp just nu tyvärr. Så min tanke är begagnat, men finns ju en hel sjö med olika generatorer verkar det som. Jag har i alla fall konstaterat att jag har en 150A generator, står FoMoCo på den. Men kan jag använda en 180A om jag hittar en? Jag har trots allt en hel del extrautrustning i bilen som drar lite mer ström än normalbilen, sen undrar jag om jag måste hitta en tidig årsmodell eller om t.ex MY16 skulle passa? Enligt VIDA skall jag ha 36001105 (150A) men jag hittar också 36001341 (180A). Står ju dock inte i VIDA vilka årsmodeller dessa passar till.

Tack på förhand! :-)
Jag hade ett liknande problem, med blinkande radio och vimsiga instrument, som slutade med att bilen stannade helt, i en 745:a en gång i tiden. År 2000, när jag tänker efter.
Det visade sig vara så enkelt som dålig kontakt mellan batteriepolen och kabelskons insida. Demontering, putsning och montering, så var den som ny igen.
Så visst kan det vara både batteri och generator, men det kan vara enklare än så.
Även på en växelströmsgenerator finns det "borstar" som matar rotorns magnetiseringslindning. Plocka ur generatorn ur bilen och leta reda på och plocka ur dessa. Antagligen är de "slut" och behöver bytas mot nya... Ja om banorna som borstarna löper mot inte slitits ut förstås. Då är det nog bara att köpa en utbytesgenerator eller så... Lycka till!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Tror ändå på generatorn, när man kör bilen så är motorljudet runt 1500-2000rpm liknande ett ljud från en bil som backar. Låter från remsidan. Lät likadant när servopumpen var kass.

Men undrar fortfarande om en 180A generator passar och om man kan ta från nyare årsmodeller?
Det är nog enklast att du mäter själv. Längden x diametern. Kolla noga om den nuvarande är mindre, det kan ju sitta något annat i vägen så att du bara får plats med en mindre generator.
Ofta är diametrarna på många generatorer väldigt lika. Det är längden som skiljer. Och med ökad längd följer ökat effekt. En annan viktig sak om du inte tänker använda originalgeneratorn: Remhjulet måste sitta på samma ställe. Remmen måste linjera med andra hjul. Det kan ju tänkas att fästena är annorlunda för en större generator. Undersök detta noga.
Vad grundfelet består i är oklart men om bilen blir stollig när man spolar vindrutan tyder det på att batteriet är dåligt eller glappkontakt. Om sen generatorn låter mycket är förmodligen lagerna helt slut. Demontera generatorn och läs av detaljnumret, gå sen in på Bildelsbasen.se och kolla vad som finns och köp en som gått runt 10000 mil. Jag har bytt generator på en V70, en S60 och en V50 utan problem och på detta sätt. Det billigt, det är provat, det passar och man får garanti.
Bakre länkarmsbussning

Såg på Youtube att det finns "f&o[…]

Volvo car UX

Tänkte det också. Tack för lä[…]

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husgav[…]

webasto doserpump v70n 07

Går bra med 12V