Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Errorrr
Hej, jag äger en Volvo XC70 -16 tillverkad 2015.
Har ägt den i 2 veckor, köpt på bilfirma. Grymt fin och trevlig bil. Förutom 1 sak. Skärmbreddarna i plast fram bägge sidor har lossnat i ändarna. Samt dom svarta listerna i nederkant på framdörrarna. Vet att detta är ett vanligt fel. Har fått pris på Volvo för byte= 4700:- firman jag köpte av kan tänka sig att betala 50%. Eller att jag lämnar in hos någon lackerare som limmar dit dom på plats. Då får jag det helt betalt. Jag har dålig erfarenhet av denna plasten så tänkte kolla om nån har lite mer erfarenhet? Om man behöver oroa sig över nåt om dom limmas dit? Lämnar ingen garanti på jobbet. Hos Volvo får jag 24 månaders garanti men då byter dom delarna fast jag får betala 50%, ca 2350:-.. känns inte jättekul att betala de när jag ägt bilen i 2 veckor och den var inte jättebillig. Har gått 5300mil. Ska man acceptera detta? Undrar även om jag ska tänka på nåt vid framtida tvätt? Avfettning mm?
Ha de fint!
Användarvisningsbild
av Urbis
Samma problem själv. Köpte bilen ny maj 2016, limmat/bytt skärmbreddarna 2 ggr på garanti iofs. Har varit ytterst sparsam med avfettning då det löser limmet tydligen. Efter sista gången de bytte i oktober verkar de sitta bättre.
Vet att vissa limmat dem själva och blir bättre än Volvo gör.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
Det borde väl gå att exprimentera med ngn "superstark tejp" om/när detta händer.
Kommer ihåg att en kille för många år sedan visade mig att han tejpat sin vinge på bakluckan med en dubbelhäftande tejp som var för flygindustrin, vill minnas att han sa den kostade 700:- för en rulle.

Sedan tog han tag i vingen och drog allt vad han orkade, det var så plåten på luckan bågnade men vingen släppte inte. :-)
av Daviddd
Errorrr skrev: tis 22 jan 2019, 13:52 Hej, jag äger en Volvo XC70 -16 tillverkad 2015.
Har ägt den i 2 veckor, köpt på bilfirma. Grymt fin och trevlig bil. Förutom 1 sak. Skärmbreddarna i plast fram bägge sidor har lossnat i ändarna. Samt dom svarta listerna i nederkant på framdörrarna. Vet att detta är ett vanligt fel. Har fått pris på Volvo för byte= 4700:- firman jag köpte av kan tänka sig att betala 50%. Eller att jag lämnar in hos någon lackerare som limmar dit dom på plats. Då får jag det helt betalt. Jag har dålig erfarenhet av denna plasten så tänkte kolla om nån har lite mer erfarenhet? Om man behöver oroa sig över nåt om dom limmas dit? Lämnar ingen garanti på jobbet. Hos Volvo får jag 24 månaders garanti men då byter dom delarna fast jag får betala 50%, ca 2350:-.. känns inte jättekul att betala de när jag ägt bilen i 2 veckor och den var inte jättebillig. Har gått 5300mil. Ska man acceptera detta? Undrar även om jag ska tänka på nåt vid framtida tvätt? Avfettning mm?
Ha de fint!
Upptäckte exakt samma sak som dig på min -15, MY16 efter jag köpt den hos Bilia. Skippa Volvo, reklamera till bilhandlaren enligt konsumentköplagen. När jag tog upp att de satt löst med en tekniker började han också leta goodwill-rabatt från Volvo, men det var först efter att jag tog kontakt med någon slags CSR-ansvarig som jag fick det löst - då utan något som helst krav om betalning.

Dock, nu har höger fram släppt igen och är nog lösare än någonsin tidigare. Verkar tyvärr vara usel kvalite på fästmassan.
av Errorrr
Daviddd skrev: tis 22 jan 2019, 16:25
Errorrr skrev: tis 22 jan 2019, 13:52 Hej, jag äger en Volvo XC70 -16 tillverkad 2015.
Ha de fint!
Upptäckte exakt samma sak som dig på min -15, MY16 efter jag köpt den hos Bilia. Skippa Volvo, reklamera till bilhandlaren enligt konsumentköplagen. När jag tog upp att de satt löst med en tekniker började han också leta goodwill-rabatt från Volvo, men det var först efter att jag tog kontakt med någon slags CSR-ansvarig som jag fick det löst - då utan något som helst krav om betalning.

Dock, nu har höger fram släppt igen och är nog lösare än någonsin tidigare. Verkar tyvärr vara usel kvalite på fästmassan.
Hej,
Tack för svaren.
Det är just detta jag är ute efter. Har jag rätt att kräva att vi byter ut till nya? Utan att jag ska behöva betala 50%. Köpte bilen 50mil iväg så blir tvungen anlita lokala Volvo handlaren. Vem ska jag kontakta? Vill inte gärna limma på en så pass ny bil trots att de förmodligen blir bättre. Men känns bara fel. Jag är väl medveten om att dom förmodligen kommer släppa igen men då har jag iaf fått det åtgärdat 1 gång utan att behöva betala själv.
Ha d
av Daviddd
Kolla om inte firman du köpte den av har någon garanti även för begagnat. Annars kan du läsa på på https://www.hallakonsument.se samt ringa dem för hjälp om dina rättigheter - jag har alltid fått bra hjälp av dem.
av Errorrr
Det är firman jag köpt bilen hos som erbjuder mig att betala 50% om jag vill byta ut delarna helt på Volvo. Alternativt att betala hela ”kalaset” om jag går till nån lackerare som limmar dit dom gamla. Antar att det anses som att dom gjort vad dom ska?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Denna använder iaf vissa som ska sätta tillbaka lister efter att en bil lagats, enligt Würth
https://www.wurth.se/produkter/tejp/dub ... -tejp-vst/

Faktiskt den enda av fyra olika jag hann testa som marknadsförs att de ska sitta som berget som håller kvar min daschcam på en annars "fet" yta, de andra lossnade inom 24 timmar, denna sitter sedan maj 2018 i alla fall
av berrabus
Errorrr skrev:Det är firman jag köpt bilen hos som erbjuder mig att betala 50% om jag vill byta ut delarna helt på Volvo. Alternativt att betala hela ”kalaset” om jag går till nån lackerare som limmar dit dom gamla. Antar att det anses som att dom gjort vad dom ska?
Jag kan väl tycka att firman gör vad de skall. Enbart erbjuda att få dem fastsatta utan kostnad hade också varit ok. Skulle de lossna igen får de göra om tills de sitter.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]