Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perratrav365
Tja ! Perra / Perra@Trav365 här!

edan har ingenting med Trav att göra! men jag känner att jag måste få ur mig detta!
På nyårsafton nu så dog min bil en V70 -11. Hade volvo assistans så boasering till Bilia.
Där konstaterande man att kamremmen hade gått och motorn var körd!!
Vi vi pris på 65000 kr för att sätta in en utbytes motor som hade gått över 20000 mil eller en helt ny motor för 125000 kr.
Anledningen till att kamremmen gick på motorn/bilen som bara gått 11.500mil . Volvia bilförsäkring täcker 8år eller 12000mil. Missade med några månader.
Var att en annan rem (Multirem) gick och då flisade upp sig och sedan slog sönder kåpan där kamremmen sitter!! . Kamremmen går!
Bilen har hela tiden varit servad på Volvo verkstad enligt instruktioner! Köpte bilen ny för 365000 kr på Bilia!! Hur FAN KAN DETTA HÄNDA DÅ??
Skall en annan REM helvete orsaka ett totalt motorhaveri? Då måste det väl för fan vara ett konstruktions fel.
Var ju inte tal om att reparera bilen på Bilia till den kostnaden! Hörde mig runt och lyckades hitta någon som sa att motorn inte allt var körd!
De erbjud sig att reparera bilen för 31000kr. De sa att att man bara skulle behöva renovera toppen. Dvs inte alls behöva byta ut hela motorn som Bilia sagt.
Tydligen så är det så att även om kamremmen går är det inte säkert att cylindrarna ryker. Klart ventilerna krockar med cylindrarna och det blir lite märken men man behöver inte slita ut hela motorn eller byta den som Bilia säger.
Det på verkstaden skruvade bort toppen och skickade iväg den på renovering och satte tillbaka den + byte massa andra saker då de var gamla volvo tekniker..
Användarvisningsbild
av Perratrav365
Har köpt en helt ny volvo med extra allt för 365000kr snålt 11500/2011 kört och servad enligt service boken på volvo verkstad!
Skall man då få ett motorhaveri pga av att en annan jefla rem i motor slår sönder kåpan till kamremmen så den går.
Och leder till motorhaveri!!! Detta enligt mig skall inte kunna hända. Detta måste ju vara ett konstruktions fel som skulle ha åtgärdats!
Kan ju inte var meningen att rem som inte har något med motorn att göra och sitter utvändigt dvs inte kamremmen skall orsaka ett motorhaveri!

Helt jefla sjuk! Har googlat på detta och man är inte ensam!

Kostade mig 31000kr då inte en volvo firma fixade bilen!

Renovera toppen! Byta alla 20 ventiler, slipa ventilsäten, och plana toppen mm

Perra tycker vi skall ta och stämma Volvo för detta!!

Mejla gärna mig

[email protected]

//Perra
Användarvisningsbild
av Perratrav365
Det är väl för fan inte jag som skall tala om för volvo att att det är dags att byta muliremmen eller spännarna eller något jefla lager någonstans mm!!!
Det förväntar jag mig för fan att det skall tala om! då jag servar bilen enligt boken!
Det är som att att jag som är systemtekniker inom IT INTE skulle säga till kunderna att ni måste uppdatera annars kommer ni bli hackade!
Jag/Vi hade ju blivit halshuggna av låt säga en bank hade fått ett datorintrång pga av att vi inte gjort "Servicen"

Volvo är som ATG och skiter i sina "små" kunder......
av volvofantast
Håller med dig till fullo, detta ska inte kunna hända, frågade senast igår på Volvo verkstad om man ska byta i frihjulsnavet i samband med rembyte,men sånt behövs absolut inte påstod dom,men det tror jag inte alls på
av mikebike
Javisst är det ett konstruktionsfel och ett känt problem. Det är nog svårt att se att multiremmen är på väg att gå sönder, men då borde de ha infört kortare bytesintervall kan man tycka.
Min bil har dock kamkedja. :-)
Verkar det som om det räckte med att renovera toppen?

Och sedan är det kolvarna som möter ventilerna, inte cylindrarna. ;-)
Användarvisningsbild
av Steffe3
Volvia har väl dessutom 17000 mil om man köpt via officiella butiker, så dom känns som ett bra val i och för sig.

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]